REVIEWATC

ATC SCM12 - very British


René van Es | 28 april 2005 | ATC

ATC, wat staat voor Acoustic Transducer Company, is een Engelse firma die zich na de oprichting in 1974 bezighield met het ontwerpen en verfijnen van een bas/midrange unit met een zachte dome, mechanisch gekoppeld aan de wooferconus, in plaats van een stofkap. ATC is inmiddels uitgegroeid tot een bedrijf dat zowel in de professionele sector als voor de consument complete passieve en actieve luidsprekers en elektronica levert.

ATC SCM12 luidsprekers (c) Xingo (c) XingoVan een kleine SCM7 monitor tot actieve systemen die, als je de indrukwekkende lijst van studio’s op de site van ATC mag geloven, in vele studio’s te vinden zijn. De naam ATC is in Nederland minder bekend, alleen al in Engeland heeft ATC vele Awards gewonnen en duikt daar met regelmaat op in tijdschriften. Het is verheugend dat het jonge import bedrijf HIMP juist dit merk in Nederland introduceert. Wij gingen er vandoor met de SCM12, een tweeweg monitor systeem met opmerkelijk gewicht.

Een SCM12 monitor doet aan de buitenkant ouderwets aan. Een kast met afmetingen van 39x22x25 cm (HxBxD) uitgevoerd in kersen fineer met een zwart doek. Weinig schokkends tot je de kast van een stand tilt en ineens 15 kilo luidspreker in je handen hebt. Dat gewicht wordt deels bepaald door de constructie van de 12 liter gesloten kast en grotendeels door de enorme magneet achter de woofer. De woofer heeft een conusdiameter van 150 mm (6") terwijl de magneet 177 mm (7") meet. Extreem overbemeten en niet afgeschermd.

Opmerkelijk aan de woofer is de mechanisch gekoppelde 75 mm (3") dome voor het weergeven van het middengebied met een gelijkmatige energie afgifte over een breedte van 80 graden. Wat een zeer goed en breed stereobeeld tot gevolg zal hebben. Horizontaal is dat 10 graden, reden dat de hoogte van de stands belangrijk is. De tweeter is een 25 mm softdome met een Neodynium magneet die zo dicht mogelijk bij de woofer gemonteerd is op de vlakke baffle. Aan de achterzijde treffen we een bi-wire aansluiting, standaard voorzien van metalen plaatjes om woofer en tweeter met elkaar te verbinden. Hoewel specificaties niets zeggen over de klank lepel ik toch wat gegevens op. Al is het maar om te laten zien dat ATC beter en nauwkeuriger specificeert dan menig luidsprekerbouwer die niet aan de professionele sector levert. Het frequentiebereik blijft van 80 Hz tot 12 kHz binnen +/- 2 dB. De -6 dB punten liggen op 62 Hz en 20 kHz. De gevoeligheid is laag met 85 dB/1 watt/1 meter bij een nominale impedantie van 8 Ohm. De cross-over frequentie ligt op 2,8 kHz. ATC stelt zich op het standpunt dat slecht laag erger is dan beperkt laag en houdt de kast van de SCM12 gesloten. Daarmee beperken de fysieke kenmerken simpelweg meer laag of je moet bewust als fabrikant het neutrale weergave pad willen verlaten. Wie laag te kort komt kan of een groter systeem kiezen of een subwoofer toevoegen. Gaat men puur voor stereoweergave dan is een investering in een vloerstaand 3-weg systeem als de SCM35 een goed alternatief (3199 euro per paar). Of aanvulling zoeken met één en liefst twee subwoofers als een ATC C1 (vanaf 1299 euro). De afwerking van de kast is standaard kersen of zwart, op aanvraag zijn diverse fineer soorten leverbaar. De prijs voor de SCM12 is 1899 euro per paar inclusief BTW, exclusief stands. 

ATC SCM12 luidsprekers (c) Xingo (c) Xingo (c) Xin

De ATC SCM12 is geschikt voor niet al te grote ruimtes en voor near field monitoring en vandaar dat ik ze plaats in de mijn kleine luisterruimte van 2,85 x 4,40 meter. 60 cm van de achterwand en 40 cm van de zijwanden staan ze licht ingedraaid op Alphason Aragon AG60-s stands. Single wire aangesloten met Supra Classic 4 mm2 kabels. De versterker is een Van Medevoort MA240 die op papier te weinig vermogen levert (2 x 40 tot 50 Watt aan 8 Ohm) omdat ATC aanraad een versterker te gebruiken die 100 tot 300 Watt per kanaal levert. De MA240 blijkt ruim in staat, zonder een krimp te geven, forse volumes te produceren. Bron is een Marantz CD63Se met Trichord Clock 2 loopwerk en een Musical Fidelity X-DAC V3 met een extra zware voeding. Digitale interlink een Canare Digiflex II Gold, analoge interlink een Chord Chameleon Silver Plus. Stroomvoorziening werkt waar mogelijk met Supra LoRad netsnoeren en een Supra verdeelblok. Af en toe is voor ondersteuning in het laag gebruik gemaakt van een Dynaudio Sub 250 actieve subwoofer. Ter vergelijk speel ik regelmatig met Impulse IMP monitors in dezelfde ruimte.

EDITORS' CHOICE