REVIEW

Mozart - Requiem in D Minor


Ferd Op de Coul | 05 mei 2005

Hoever de ontwikkelingen en onderzoek naar de zogenaamde “authentieke uitvoeringspraktijk” van 17e en 18e-eeuwse muziek waren gevorderd in 1984,onttrekt zich op dit moment aan mijn waarneming.

MozartWel is bekend dat de aanvankelijk door Harnoncourt c.s. gehanteerde uitvoeringsopvattingen toen mogelijk al wat waren  afgezwakt, zodat de rigide “naaimachine-stijl” waarmee o.a. Bach werd verklankt, ook nog eens een keer met vals zingende (Tölzer) koorknaapjes, al grotendeels achterhaald was.

Maar uitvoeringen van grote koorwerken in een massale en massieve romantische stijl waren, blijkens een nu uitgebrachte versie uit 1984 van Mozart’s “Requiem”, kennelijk nog schering en inslag. Het gaat hier om een door Arthaus op dvd getransponeerde video, met het koor en orkest van de Bayerische Rundfunk München onder leiding van de toen pas als opvolger van Rafael Kubelik bij deze ensembles benoemde Britse chef-dirigent Sir Colin Davis. 

Welnu: het is een monumentale, qua klank prachtige, maar weinig transparante vertolking. Had Sir Colin gebruik gemaakt van ten minste tot resp. kamerkoor en kamerorkest gehalveerde ensembles, dan was de geest van Mozart ongetwijfeld vaardiger geweest zijn in de weergave van zijn indrukwekkende dodenmis. Nu heb je af en toe de indruk dat je naar een mis van Bruckner zat te kijken en te luisteren, zo zwaar en massief is de klank, ondanks de toch wel mooie dynamische contrasten en de nobele melodische lijnen welke David vooral in de sterk contra- puntische gedeelten overeind wist te houden. Het voert te ver, hier uitvoerig op de vroege en late (o.m. door Marius Flothuis) verrichte reconstructies van dit onvoltooid en ten dele uit Mozarts schetsen  overgeleverde magnum opus, in te gaan. Davis en de zijnen houden  de Süssmayer- lezing aan en daar is niets tegen. De solisten zijn  uitstekend op dreef, wat mij betreft met voorkeuren voor de alt Trudeliese Schmidt en de Britse bas Gwynne Howell. 

De klank is prachtig, de opname is ook in dat opzicht geslaagd, maar de hedendaagse uitvoeringspraktijk is in feite klaarder dan het bekende klontje. Laten we het daarom maar houden op een boeiend muzikaal tijdsdocument anno 1984.


Aanvullende informatie:

Requiem, W.A.Mozart.
Edith Mathis, sopraan, Trudeliese Schmidt, alt, Peter Schreier, tenor, Gwynne Howell, bas.
The Bavarian Radio Symphony Orchestra and Chorus.
Dirigent: Sir Colin Davis.
Beeldregie: Hugo Käch; produktie: Korbinian Meyer.
Arthaus Musik/Bayerische Rundfunk.
PCM Stereo,
titels: D,F,GB, SP.
Picture format 4:3. 
60 min.
Dvd 5/ntsc.     

EDITORS' CHOICE