British Sea Power – Open Season

Jan Luijsterburg | 12 mei 2005

Als geen andere band weet British Sea Power uit Brighton dat je in Engeland moet opvallen om het te maken. Wilde liveshows op podia gevuld met takkenbossen en opgezette vogels, door muzikanten die gehuld in militaire uniformen met een grote trom door de zaal marcheren bezorgden de band een reputatie. Op CD gaat het er tegenwoordig een stuk conventioneler aan toe, waarbij wordt aangehaakt op de heersende new wave revival.

British Sea Power – Open SeasonZanger Yan zingt met veel lucht en soms een schurend karteltje in de stem. Daarmee lijkt hij vaak precies op Psychedelic Furs, voor wie zich die nog herinnert. Andere nummers roepen Echo and the Bunnymen of David Bowie in herinnering, of Lloyd Cole, Go-betweens en nog een leger andere bandjes uit de tachtiger jaren. The Land Beyond is warempel sprekend Prefeb Sprout en alleen daarom al mijn favoriet. De gitaren varieren van in elkaar hakende Smiths patronen tot Radiohead orkanen.

Een poppy, vertrouwd en toegankelijk geluid dus, en dat was op het debuutalbum wel anders. Gek doen blijft niet leuk, en gelukkig beheersen de uit de kunstwereld afkomstige leden van het gezelschap het ambacht van het schrijven van gedenkwaardige songs. BSP had ook kunnen staan voor British Song Power. De tegendraadsheid komt slechts subtiel tot uiting in vogel- en fluitketelachtige stoorgeluidjes en de milde noisewolken die het lange, mooi verstilde slotnummer True Adventures teisteren.

Door het rustiger muzikale vaarwater zijn de teksten nu ook goed te verstaan en komt de poetische kracht ervan goed tot haar recht. Yan sluit regelmatig aan bij de romantische traditie van bijvoorbeeld Keats, en heeft veel aandacht voor de natuur, zoals in Larsen B, de ijsrots die in 1999 van Antarctica afbrokkelde. Het prachtig atmosferische North Hanging Rock zou met de zinnen "Drape yourself in greenery / Become part of the scenery" als een verklaring voor de wonderlijke podium act van British Sea Power kunnen dienen.

Al met al een heel aangenaam plaatje van een behoorlijk interessante band. Wellicht niet helemaal de sensatie die de Britse muziekpers meent te zien, maar dat is eerder regel als uitzondering bij pogingen tot hype.

11 tracks, speelduur: 46:40
Distributie: de Konkurrent www.konkurrent.nl
Website British Sea Power: http://www.britishseapower.co.uk/