The Gents - Lux Aeterna

Jan Luijsterburg | 21 juli 2005

Volgens mij is het met koren een beetje het zelfde als met harmonieorkesten: er zijn meer mensen die er in meedoen dan die er voor hun plezier naar gaan luisteren (tenzij er familieleden in het spel zijn). Dat is jammer want er wordt op veel plaatsen prachtige muziek gemaakt. Het jeugdige, uit het Roder jongenskoor voortgekomen mannenkoor The Gents (vroeger The Gentlemen of the Roder Boys Choir), onder leiding van Peter Dijkstra, is een voorbeeld van topkwaliteit dat gelukkig wel een publiek bereikt, mede dank zij prachtige uitgaven van Channel Classics.

The Gents - Lux AeternaDe nieuwe dubbele SACD Lux Aeterna bevat Franse religieuze muziek uit de twintigste eeuw, met de nadruk op het werk van Maurice Duruflé. Componeren was niet de hoofdactiviteit in het leven van deze organist (1902-1986): zijn opusnummer gaan maar tot veertien, en het orgel staat meestal centraal. Zo ook in zijn Requiem opus 9 uit 1947, waarvan verschillende versies bestaan. Het werk, dat de gehele eerste SACD beslaat, heeft een sterke gelijkenis met het hier onlangs besproken Requiem van Fauré. Ook dit Requiem is niet somber of zwaar. Duruflé baseerde het, net als de Messe cum Jubilo op de tweede CD, op Gregoriaanse melodieen. Die bewerkt hij op een moderne, zeer harmonieuze wijze tot een complex maar  transparant geheel, met een prachtig devoot Pie Jesu.

Voor deze uitvoering werkten The Gents samen met een aantal zangeressen (het stuk is voor gemengd koor), met als solisten mezzo sopraan Christianne Stotijn en bariton Mattijs van de Woerd en als instrumentalisten organist Erwin Wiersinga en celliste Quirine Viersen.

Op de tweede CD is het orgel nog te horen in de met eenstemmige (unisono) zang meer in oude stijl gehouden Messe cum Jubilo. A capella worden gezongen een kort maar wonderschoon ‘Onze vader’ van DuruflĂ©, en twee werken van Francis Poulenc: Quatre Petites priĂšres de Saint François d’Assise en Laudes de Saint Antoine de Padoue, waarin de samenzang van The Gents optimaal tot haar recht komt.

Sluitstuk van het in fraai vormgegeven digipack gestoken album is O Sacrum Convivium voor gemengd koor, van Olivier Messiaen. Hoewel veel van zijn werk religieus geïnspireerd is, blijkt dit werk het enige uit zijn omvangrijke oeuvre dat de kwalificatie ‘liturgisch’ mag dragen. De tekst van Thomas van Aquino gaat over de heilige communie, zodat toonzettingen ervan als ‘communiemotet’ aangeduid worden. Het is een prachtig ijl werk, met een mystieke sfeer, waarin het koor in traag verschuivende harmonieen de sopraan volgt.

The Gents en hun gasten leveren op dit album wederom een topprestatie. Strak, sfeervol en bovendien met een vanzelfsprekend lijkende spontaniteit brengen zij dit ten onrechte vrij onbekende repertoire gloedvol voor het voetlicht. Daarbij komt dat de opname werkelijk perfect is, kraakhelder, gedetailleerd en met een heerlijk steunend en kreunend orgel.

Prettig is ook dat het programma, dat met een speelduur van ongeveer 85 minuten maar net te lang is voor een enkel schijfje, toch onverkort over twee SACD’s verdeeld is. Het maakt het programma overzichtelijk, waardoor het, verdeeld in twee delen, extra prettig luistert.

Werken: Duruflé: Requiem; Messe cum Jubilo; Notre Pere; Poulenc: Quatre Petites priÚres de Saint François d`Assise; Laudes de Saint Antoine de Padoue; Messiaen: O Sacrum Convivium
Speelduur: 41:06 + 44:21
Hybride SACD: Surround 5.0 en Stereo (CD)