Beethoven Sonatas & Variations

Jan Luijsterburg | 28 juli 2005

Dertien jaar geleden nam Pieter Wispelwey de cellosonates van Beethoven al eens op voor Channel Classics. Toen op een oud instrument, met darmsnaren, begeleid door een hammerklavier, zoals dat hoorde in de opvatting van de authentieke uitvoeringspraktijk. Nu neemt hij de verworvenheden van die tijd mee naar een veel grootser klinkend modern instrumentarium, met een overrompelend resultaat.

BeethovenNou ja, modern... Nieuw is de Guadagnini die Wispelwey drie weken voor de opnamen verwierf natuurlijk niet echt. Het instrument stamt uit 1760, en is dus altijd nog enkele decennia ouder dan de muziek. De opname was een mooie gelegenheid om het instrument, net als de al enkele jaren oude samenwerking met de jonge pianovirtuoos Dejan Lazic `in te wijden` in het repertoire dat Wispelwey al zijn hele muzikale leven speelt en hem duidelijk nooit verveelt.

Het is dan ook heerlijke muziek, zeker in een uitvoering als deze. Cello en piano dansen om elkaar heen in een perfect samenspel dat ver uitstijgt boven het spelen van de nootjes die er staan. Een voortdurend spervuur van temperamenten, vol contrasten.

Deze mensen staan zo ver boven de materie dat de muziek vrij gaat zweven - enorm technisch kunnen dat volledig in dienst staat van de muzikale intuïtie. Levendig en lichtvoetig als met oude instrumenten, met de kracht van stalen snaren en een dikke Steinway vleugel.

Naast de vijf sonates, waarbij met name in de latere de partijen voor de instrumenten volkomen gelijkwaardig zijn, werden ook de drie series variaties die Beethoven schreef voor cello en piano opgenomen. Twee op melodieen uit Mozarts `die Zauberflöte`, een op Händels `See the conqu`ring hero comes` uit Judas Maccabeus, voor wie ooit een kerk bezocht beter bekend als `U zij de glorie`. Varieren was Beethovens tweede natuur, en het zijn dan ook leuke werken, die ontbraken op de eerdere versie van Wispelwey en zijn toenmalige kompaan Paul Komen. Goed voor twee rijkelijk gevulde schijfjes.

Pieter Wispelwey & Dejan Lazic - Beethoven SonatasWaar Wispelwey en Lazic zich met deze opnamen bij de absolute wereldtop spelen, gaan zij qua opnamekwaliteit iedereen glansrijk voorbij. De prachtige klank van de instrumenten is perfect vastgelegd door C. Jared Sacks in het Eindhovense Muziekcentrum Frits Philips, zoals tegenwoordig gebruikelijk bij Channel in 5.0 surround, zonder de stereofielen te vergeten, want op hybride SACD`s.

Prachtige muziek, ongelofelijke vertolkingen en een fenomenale opnamekwaliteit. Wat wil je nog meer? Een mooie verpakking! Laat daar nu ook voor gezorgd zijn, met een smaakvolle digipack en een boekje met prettig leesbare toelichtingen, ook in het Nederlands. Wispelwey verklaart op zijn bekende nuchtere toon het waarom van weer een opname van deze werken, waarbij hij de nadruk legt op het `live gevoel` in relatie tot de vereiste hoge snelheden in deze muziek.

Clemens Romijn plaatst de stukken in het historisch perspectief van opdrachtgevers en de muzikale ontwikkeling van de componist.

Beethoven: Complete Sonatas and Variations for piano and cello
Pieter Wispelwey: violoncelle: Guadagnini 1760