Dido - Life For Rent

Jan de Jeu | 28 juli 2005

In 1999 verschijnt het debuut album van zangeres Dido getiteld “No Angel”en aanvankelijk lijkt het de internationale muziekliefhebber volledig koud te laten. Totdat een jaar later Eminem haar song “Thank You”gebruikt voor “Stan” en daar een megahit mee scoort. Dido, het zusje van Rollo Armstrong van de groep “Faithless” is van de ene op de andere dag een wereldster.

Dido - Life for RentIk heb geen enkele affiniteit met de Celine Dions of Mariah Carrys van deze wereld en Dido heb ik lang in hetzelfde hoekje geplaatst. Tot ik er een keer echt naar ging luisteren. Tijdens die luistersessie verdween het imago van het verveelde kindvrouwtje om langzaam te veranderen in dat van een mooie, jonge vrouw met een warme, melodieuze stem die in haar songs - die ze in de meeste gevallen samen met haar broer Rollo schrijft – meer emotie en betrokkenheid legt dan op het eerste gezicht lijkt.

Op dit tweede album van Dido - dat voor het eerst uitgebracht werd op 29-9-2003 en waarvan ik de door Classic op het superstille, en door rust gekenmerkte, uit 200 gram Quiex SV-P vinyl geperste, versie bespreek - treffen we weer  hetzelfde type gevoelige songs aan als op “No Angel” het geval was. Diverse van de atmosferische, melodieuze nummers zijn inmiddels – verdiend mijns inziens - uitgegroeid tot hits zoals het eerste nummer “White Flag” dat samen met “Do You Have A Little Time” tot de beste songs van de LP hoort. Het grote centrale thema is de liefde met al haar facetten en bijbehorende gevoelens en Dido weet ze stuk voor stuk op doeltreffende wijze op de luisteraar over te brengen. Daarbij geholpen door een spaarzaam minimalistische instrumentatie van fragiele, subtiele lijnen die op een systeem met hoge resolutie zeer fraai in de ruimte staan en af en toe het effect hebben dat je als luisteraar het gevoel krijgt naar een Q-sound opname te luisteren. Een deel van dat verschijnsel kan ongetwijfeld op het conto geschreven worden van de mastering van deze schijf die uitgevoerd is op Bernie Grundman’s all tube cutting systeem.

Format: 200 gram Quiex SV-P (Super Vinyl Profile) RTH 2015
Label: 2003 Arista Records Inc.
Manufactured and distributed by Classic Records Inc.