Madagascar – Forced March

Jan Luijsterburg | 25 augustus 2005

Met Afrika of animatiefilms heeft dit niets te maken. Maar waarmee wel? Madagascar laat zich niet zo gemakkelijk plaatsen. Akoestische, instrumentale muziek, melancholisch van sfeer. Folkachtig, met Jiddische en zigeunerinvloeden. Veel accordeon, glockenspiel en een hard zingende zaag, een unieke combinatie. De menselijke stem is slechts een van de begeleidende instrumenten, aan teksten doet men niet.

Madagascar – Forced MarchDe hoes biedt enkele Perzisch tapijtachtige patronen en naast de titels van de zeven tracks nauwelijks enige informatie. Die titels zijn op zich wel opmerkelijk. All the Spring You Could See Halley’s Comet, I`m So Tired of Violets (Take Them All Away), Our First Communist Psychic Researcher, of When the Telegram Arrived That She Was Dying om er een paar te noemen, maar om nou te zeggen dat je er veel wijzer wordt, nee. Om nog maar niet te denken aan een relatie tot de muziek.

Enig speurwerk levert in ieder geval de wetenschap op dat de band uit Baltimore komt en bestaat uit de broers Michael and Anthony Lambright en Justin Lucas. Ze schijnen ook in een aantal andere plaatselijke bandjes te spelen.

Madagascar wordt serieus opgevat: er wordt opgetreden en al gewerkt aan een volgend project: het componeren en spelen van nieuwe filmmuziek bij de stomme filmklassieker Het kabinet van Dr. Caligari.

Dat lijkt me een plaats waar deze tussen straat- en kamermuziek inzittende klanken perfect tot hun recht kunnen komen. Op CD zijn de traag en treurig voortwiegende walsjes toch wat te eenvormig, structuurloos en vrijblijvend om lang te blijven boeien. De speelduur beperken tot een dik half uurtje was een wijs besluit, maar het voorkomt niet dat de op zich prettig klinkende muziek op den duur gaat vervelen.

7 tracks, speelduur 33:39
Label: Western Vinyl / (west036)
Distributie: de Konkurrent