John Lennon - Plastic Ono Band

Jan de Jeu | 13 oktober 2005

Na een langere periode waarin de onderlinge tegenstellingen steeds duidelijker worden is het in 1970 dan zover. De populaire Engelse band The Beatles gaat uit elkaar. Nog in datzelfde jaar verschijnen van alle vier de leden de eerste solo projecten. Ringo Starr`s "Sentimental Journey", Paul Mc Cartney`s "Mc Cartney", George Harrison`s "All Things Must Pass" en John Lennon`s "Plastic Ono Band". Hoewel ik meerdere Beatles LP`s in mijn collectie heb, bezit ik niet Ă©Ă©n solo LP van genoemde heren.

John Lennon; Plastic Ono BandZo veel jaren later de heruitgave op 180 gram vinyl beluisterend, kan ik me goed voorstellen dat deze LP mij destijds niet aangesproken heeft. Het luiden van de klok aan het begin van het eerste nummer "Mother" zet de toon voor deze schijf waarop de in de grote ster John Lennon opgesloten kleine gewonde jongen - in sommige nummers letterlijk - zijn angst, wanhoop, twijfels en bitterheid uitschreeuwt; "Mama don’t go, daddy come home".

Als 19 jarige jongeman had ik oog noch oor voor deze openlijk geetaleerde kwetsbaarheid. Anno 2005 blijken nummers als "Mother" en "Isolation"voor de daarvoor open staande luisteraar nog niets aan kracht te hebben verloren.

Daarentegen is heden ten dage nog nauwelijks voor te stellen wat ten tijde van de opname de impact was van uitspraken als "I don’t believe in Kennedy" of "I don’t believe in Beatles" zoals John die in het nummer "God" declameert.

De in een prachtige hoes – compleet met inlegvel met daarop de teksten van de nummers van de originele LP - uitgebrachte re-issue bevat dertien met behulp van MFSL`s GAIN 2 (Greater Ambient Information Network) gemasterde nummers.De eerste twaalf zijn geschreven door John Lennon, het laatste nummer "Do The Oz" staat op naam van John Lennon en Yoko Ono. Mobile Fidelity heeft aan de elf nummers van de originele LP als bonus twee titels toegevoegd. Een aardige geste, al betreur ik het dat daarbij gekozen is voor songs die voor mijn gevoel zowel qua stijl als thematiek volledig losstaan van het originele album; "Power To The People" en "Do The Oz". Tot slot moet mij van het hart dat ik met verbazing heb moeten constateren dat het prestigieuze MFSL, toch vooral bekend door de klankmatige kwaliteit van hun opnamen, met deze LP een product neergezet heeft dat juist op dit terrein teleurstelt. Ondanks de medewerking van enkele, op de hoes met name genoemde, uit de wereld van de High End afkomstige, gerenommeerde merknamen klinkt deze versie in mijn oren plat en iel. Verder is Lennon’s stem naar de achtergrond geschoven terwijl de bas van Klaus Voormann, die samen met drummer Ringo Starr de ritmesectie vormt, daarentegen bij tijden sterk op de voorgrond treedt.

Aanvullende informatie
Format: 180 gram virgin vinyl MFSL280
Label: Mobile Fidelity Sound Lab