Mike Silver - Heaven In Mind

Jan de Jeu | 29 december 2005

Günter Pauler heeft in zijn lange loopbaan honderden kwalitatief hoogstaande opnamen gemaakt waarmee hij zonder meer thuishoort in het rijtje met beroemde namen als Bernie Grundman, Doug Sax en Steve Hofman. Dat hij slechts zelden in dat rijtje genoemd wordt heeft alles te maken met zijn persoonlijkheid. Hij is niet alleen wars van publiciteit maar neemt daarnaast in de nadagen van zijn carrière, sinds hij zijn eigen platenmaatschappij heeft, ook nog uitsluitend muziek op die hij zelf de moeite waard vindt.

Mike Silver - Heaven in MindBinnen dat concept past al jaren het werk van Mike Silver, de Britse singer songwriter met de warme, heldere zachte stem.
Net als op zijn vorige Stockfisch CD ‘Solid Silver’ zijn ook nu weer de meeste teksten van de dertien nummers door hemzelf geschreven en op muziek gezet.

Uitzonderingen zijn ‘Love Potion no.9’ en de medley ‘Fly Me to the Moon / Unchained Melody’. Het eerste nummer stamt uit de tijd waarin Mike nog slechts optrad in de huiskamer van het ouderlijk huis door luidkeels mee te zingen met grammofoonplaten die door zijn drie oudere broers in huis gehaald waren. Na al die jaren zingt hij dit nummer nog steeds met veel plezier. De medley is ontstaan toen Silver op een dag zat te oefenen en dit nummer zong waarbij hij bijna als vanzelf gedachteloos overging in de tweede song.

De zelfgeschreven songs hebben allemaal de intermenselijke betrekkingen als centraal thema. Qua invulling varieren ze van een love ballad zoals het mooie ‘You’ tot een lied als ‘Wrong Side of Midnight’ waarin bij overspel loskomende emoties en gedachten centraal staan. Maar ook is er plaats voor een politiek nummer als ‘The Dove and The Dolphin’ dat verhaalt over de moeilijkheden die zich voordoen wanneer uit Groot-Brittannie afkomstige vrijwilligers proberen om hulpgoederen af te leveren bij Palestijnse kinderen in de Gaza strook; "we expect and we ask nothing, we’re taking aid, not taking sides".

De achterliggende gedachte van dit album komt tot uitdrukking in de titel ‘Heaven in Mind’. De hemel die wij allemaal in gedachten hebben kan op deze aarde voor een groot deel verwezenlijkt worden wanneer mensen in hun betrekkingen meer liefde, tolerantie, respect en zorg tot uitdrukking zouden brengen. De nobele gedachte wordt onderstreept door medewerking van diverse getalenteerde muzikanten waaronder de onlangs overleden Chris Jones. Daarbij is het gebruikte instrumentarium een afspiegeling van wat op de meeste Stockfisch opnamen gebruikt wordt; pedal steel, dobro, accordeon, mandoline, backing vocals (Fiona Simpson en Roger Nicholls), fluit percussie, fretless & electric bass, violin, viola en violoncello. Ook de geluidskwaliteit wijkt niet af van de gebruikelijke standaard en is voorbeeldig.

Format: CD, SFR 357.6035.2
Label: Stockfisch-Records
St-Blasien/Herrenhaus