Rautavaara - The Gift of the Magi

Ferd Op de Coul | 29 december 2005
Sfeer, melancholie en fijnzinnige intimiteit, in een armoedige buitenwijk van Helsinki, begin de jaren-twintig vorige eeuw: dat zijn de elementen waarop de korte kerst-opera "The Gift of the Magi" van de hedendaagse Finse componist Einojuhani Rautavaara zowel in taal, enscenering als muziek is gebaseerd. Een simpel kerstverhaal, een moraliteit, min of meer, gebaseerd op een kort verhaal van de Amerikaanse schrijver William Sydney Porter, beter bekend als O’Henry.

The Gift of the MagiDe arme kantoorklerk, Joel, wordt hartje winter en vlak voor kerstmis, door de huisbaas gemaand zijn huurschuld te voldoen .Hij zegt dat toe. Intussen heeft zijn vrouw Minna bij een antiekwinkeltje kostbare oude haarspelden zien liggen waar ze haar prachtige, zware haardos mee zou kunnen versieren. Joel bezit nog een kostbaar zakhorloge van zijn grootvader, echter zonder de bijbehorende gouden ketting. Minna verkoopt haar haar aan een pruikenmaker en koopt voor het geld een fraaie platina ketting voor het uurwerk van haar man, niet bevroedend dat hij het dure horloge heeft verpatst om haar die prachtige haarspelden te geven als kerstgeschenk.

Als het paar de kostbaarheden uitwisselt, komt het liefderijke "bedrog" aan het licht. De liefde overwint alles en de kerstvrede daalt in hun harten neer, zullen we maar zeggen. De opera heeft nog een paar buitenscenes, rond een buurt-lichtekooi , een paar ondeugende jochies, maar verder zijn slechts vrede en onschuld troef, want ook de huisbaas blijkt nog niet zo’n slechterik.

Rautavaara, de grootste hedendaagse Finse componist, heeft dit alles met veel gevoel voor sfeer en traditie getoonzet. De muziek is volledig door-gecomponeerd, dus de solisten en het kamerkoor aan het slot zingen geen afgeronde aria’s, maar de lang gelijnde vokalen hebben overwegend een " spreek-gezang"-karakter. De welluidende, vloeiende, romantische muziek heeft iets traditioneels, en sluit daarmee min of meer aan bij de actuele Baltische muzikale stroming zoals die door oa. Arvo Pärt wordt beoefend. Binnen dit muzikale stramien zit de filmische aanpak van Aarno Cronvall als gegoten: het werk is op lokatie gefilmd en er wordt door de Finse opera-zangers Pia Freund, Jaako Kortekangas, Martti Wallen, Anna-Lisa Jakobson en Lassi Virtanen mooi gezongen en uitstekend geacteerd. De Tapiola Sinfonietta en het Veräjäpello Choir onder dirigent Petri Sakari verlenen Rautavaara’s muziek glans en milde warmte. In deze vorm is deze onbekende korte opera een ideale tv-opera.

Met documentaire fragmenten over de componist, die muzikaal mede gevormd is door de Russisch Orthodoxe kerkmuziek, wordt deze opname gecompleteerd.

"The Gift of the Magi" a Christmas Opera van E.Rautavaara en documentaire "Gift of Dreams".
Solisten, Tapiola Sinfonietta, Veräjäpelto Choir.