The Mars Volta / Omar Rodriguez

Jan Luijsterburg | 12 januari 2006

Twee nieuwe albums uit de wereld van The Mars Volta, waar gitarist Omar A. Rodriguez-Lopez de scepter zwaait. Manisch complexe composities en dito improvisaties, dat zijn de twee vaste bestanddelen. Op dat tweede ingredient ligt de nadruk op zowel de live-CD Scabdates als het grotendeels in Amsterdam vervaardigde jazzalbum met de naam van de gitarist.

The Mars Volta/Omar RodriguezDe optredens van The Mars Volta zijn legendarisch. De nummers die op de studio-CD’s al lang en ingewikkeld zijn, vormen live slechts de aanleiding voor een enerverend muzikaal freakavontuur dat alle kanten op kan gaan.

Tussen mei 2004 en 2005 opgenomen materiaal werd door Rodriguez achter elkaar geplaatst en bewerkt, passend afgesloten met het advies aan het publiek zich bij thuiskomst te douchen. Van de zes titels zijn er drie die verwijzen naar nummers van de EP Tremulant en de CD De-loused in the comatorium. Niets van het recente Frances the Mute.
De live versies wijken sterk af, vooral door langdurige improvisaties, en de drie nieuwe titels vallen ook in die categorie.

Al die vrijheid wordt door Omar Rodriguez nòg een leveltje hoger gebracht door de liveopnamen in enkele passages te gebruiken als een element in een collage van omgevingsgeluiden van al dan niet muzikale aard. In het slotnummer Cicatrix, dat hier maar liefst 40 minuten duurt, lijken we zo minutenlang de concertzaal te verlaten voor een reis door de ruimte, langs gesprekken en Mexicaanse deuntjes. Zelfs voor veel liefhebbers van The Mars Volta zal dit te ver gaan. Hoe boeiend de improvisaties ook zijn – er gebeurt meer dan genoeg – je mist vaak lange tijd de melodielijnen en strakke overgangen van de gecomponeerde passages en bovendien in vergelijking met live optredens vooral ook het visuele element. Een DVD was wel zo aardig geweest, want als je de acrobatische toeren van zanger Cedric Bixler-Zavala ziet vergeef je hem dat zijn dramatisch gekrijs vaak bepaald niet zuiver is. Jammer is ook dat het geluid nogal arm aan dynamiek is, waardoor veel details van het virtuoze spel verloren gaan in de brij die live optredens helaas nog steeds vaak kenmerkt.

The Mars Volta/Omar RodriguezHet tweede album dat Rodriguez onder zijn eigen naam uitbrengt toont maar weer eens zijn veelzijdigheid. Hier niet de hyperactieve herinterpretatie van vroege King Crimson en Yes anno 1972 waar The Mars Volta zich mee bezig houdt, maar breed uitgesponnen jazzrock uit diezelfde periode in de muziekgeschiedenis. Lekkere grooves, met daarover eindeloos gesoleer van vooral gitaar en saxofoon.

Het is bepaald geen soloalbum in de zin dat Rodriguez hier alles doet. De Mars Volta collega’s zijn van de partij, met nog een paar andere gasten, en de stukken lijken in hoge mate als groepsimprovisatie tot stand gebracht, gebaseerd op ideeen van de componist en, zoals hij zich ook noemt, regisseur. Lekkere, enerverende jazz, maar als gezegd, wel heel anders.

Behalve de muzikanten is alles aan dit album Nederlands. Het werd juni 2005 opgenomen in Amsterdam, waarna nog ‘veel te veel’ (de toelichting draait er niet omheen) overdubs toegevoegd werden tijdens een tournee in augustus. Het is een Nederlandse uitgave van de Konkurrent, de rest van de wereld zal moeten importeren. Moeite zal men hebben met de titels en de toelichting op het hoesje, want alles is in het Nederlands. Een ode aan Ed van der Elsken, Regenbogen stelen van prostituees, Jacob van Lennepkade, Vondelpark bij nacht, Spookrijden op het fietspad – men zal zich flink achter de oren krabben, nu eens niet alleen vanwege de muziek.

The Mars Volta – Scabdates
6 titels, onverdeeld in 12 tracks, speelduur 72:54
Label: Universal / CSI