REVIEWAudience

Auric Illuminator


Jakob Gooijer | 23 februari 2006 | Audience

De tijd van het praktische gemak van een CD draaien is voorbij. In de eerste 15 jaar van het bestaan van de CD hoefde je niets anders te doen dan de CD uit het doosje halen en hup, spelen maar. Langzaam maar zeker kwamen er meer en meer accessoires op de markt om het geluid van de CD te verbeteren. Mensen zien tenslotte overal brood in. De producten die ik hier behandel vragen een heel ritueel voordat er een CD in de speler verdwijnt.

Auric IlluminatorDaartoe ligt voor mij een kartonnen doosje van Auric Illuminator, afkomstig van de inmiddels redelijk bekende kabelfabrikant Audience. Hun AU 24 speakerkabel is één van mijn favorieten. In de doos bevindt zich een zwarte marker stift, een flesje vloeistof, een pak zachte doekjes en een mal.

Het is de bedoeling om met de zwarte marker de binnenkant, binnenrand, buitenkant en buitenrand van de CD zwart te maken. De mal helpt daarbij. Reflecties van de laserstraal tussen de twee CD lagen zouden hiermee worden opgevangen en geabsorbeerd. Aldus de bijgeleverde beschrijving.

Ik begrijp niet waarom er voor zwart is gekozen als groen volgens de kleurenleer de tegenhanger is van rood, terwijl rood de kleur is van de laserstraal. Na behandeling zijn de randen ook nog enigszins glimmend, ik denk dat een mat oppervlak toch minder reflecties geeft. Bij het flesje hoort een beschrijving over het hoe en waarom van de werking van de vloeistof. Ik zal u de details besparen, want die zijn zeer uitgebreid. Het komt erop neer dat de vloeistof een ontspiegelend effect heeft en daar is altijd iets voor te zeggen. Als u brildragend bent weet u dat een ontspiegelvloeistof, die u bij de opticien kunt kopen, wel degelijk effect heeft voor uw bril. Het zicht wordt helderder. Ter vergelijking heb ik al een groene, matte, stift en een ontspiegelvloeistof van het Franse merk Klinger Favre. De beschrijving vertelt mij dat ik eerst de CD moet behandelen met de stift en daarna met de vloeistof.

Auric Illuminator

Dat doe ik dus niet, omdat ik de beide producten onafhankelijk van elkaar wil beoordelen en wil vergelijken met de spullen die ik al in huis heb. Bij de drogist heb ik een flesje alcohol gekocht om een zwartgemaakte CD weer schoon te kunnen maken, om daarna de groene marker aan te brengen op dezelfde CD. Tussen mijn CD verzameling vind ik een Naxos verzamel CD waarvan ik het “Flötenkonzert” van Vivaldi gebruik voor mijn test. Ik beluister dit prachtig opgenomen stuk drie keer achter elkaar en maak daarna de voorgeschreven delen zwart. Op voorhand had ik mijn twijfel bij deze stift. Die twijfel blijkt een vooroordeel. Drie keer van tevoren spelen was niet nodig, want de verbetering is ogenblikkelijk waarneembaar. Het eerste dat opvalt, is dat lage tonen meer body en autoriteit krijgen. En ik ben niet de enige. Een binnengelopen vriend hoort het ook meteen en kijkt mij verbaasd aan. De hele soundstage wordt rustiger en stabieler en het geluid wordt in zijn algemeenheid helderder, maar zeker niet scherper. Integendeel, het hoog is iets meer gecontroleerd en de contouren van de fluit zijn wat beter waarneembaar, al blijft dit een moeilijk instrument. De volgende stap is het verwijderen van het zwart en het aanbrengen van de groene marker. De groene stift laat ook duidelijk zijn sporen na, maar doet er nog een schepje bovenop. Alles krijgt net iets meer leven en ademt iets meer dan met de zwarte marker. Ik heb het vermoeden dat de soundstage ook aan diepte wint met de groene stift, maar ik ben er niet geheel zeker van. Ik heb deze hele procedure twee keer herhaald en kan niet anders concluderen dan dat de groene stift beter is.

Om de vloeistof aan een vergelijking te onderwerpen is wat moeilijker, omdat het spul natuurlijk niet verwijderbaar is en ik heb geen twee dezelfde CD’s bezit. Ik zal dit flesje puur op zijn merites moeten beoordelen. De vloeistof is eigenlijk een soort gel en is wat dikker dan water. Het is de bedoeling beide zijden van de CD ermee in te smeren. Dat gaat vrij gemakkelijk. Volgens de beschrijving moet het met de bijgeleverde doekjes, maar ik vind het achteraf met mijn wijsvinger beter gaan. Als de CD goed ingesmeerd is, moet de gel van de CD worden geveegd, totdat de CD weer geheel schoon is en glimt. Het verwijderen is in vergelijking met de Klinger Favre vloeistof een ramp. Dit spul is behoorlijk ‘sticky’ en laat zich niet gemakkelijk verwijderen. Al met al kost het meer tijd dan het wassen van een LP. Verwachtingsvol verdwijnt de CD in de speler. Ik gebruik "When I look in your Eyes" van Diana Krall. Het resultaat is verbluffend en had ik eerlijk gezegd niet verwacht. Het verschil is echt niet marginaal te noemen. Als ik mijn notities lees zie ik staan: meer laag dynamiek, meer rust, stem veel geprononceerder. Het hele geluidsbeeld is stabieler dan voor de behandeling. De piano leidt veel meer een eigen leven en Diana lijkt dichterbij dan ooit….ze ademt. Het geluid is losser en sprankelt meer. Kortom er is meer muziek te beleven. Ik herken mijn eigen tweeters niet meer terug. Het hoog klinkt zijdezacht en het is een feest om naar te luisteren. Goed spul zeg! Uit enthousiasme behandel ik nog een paar CD’s en het resultaat is elke keer hetzelfde. Het valt me op dat CD’s met rockmuziek vaak stakker klinken en meer omlijnt. Basgitaren klinken strakker en worden minder snel een brij. Ik denk dat de vloeistof beter werkt dan die van Klinger Favre, want de kick die ik bij Auric Illuminator krijg, kreeg ik niet bij Klinger Favre, hoewel dat spul minstens zijn best doet.


Conclusie

Het is de bedoeling beide producten te gebruiken voor de behandeling van één CD. U kunt wel nagaan dat een CD die behandeld is met stift én gel een behoorlijke stap vooruit is. Je haalt echt meer muziek uit een schijfje. Werkt dit spul? Yes! Niet zo’n klein beetje ook! Met een doos Auric Illuminator behandel je 200 tot 400 CD’s en kost maar 48 euro.


Importeur:

Daluso
Postbus 55
6100 AB Echt
Telefoon: +31(0)611354725
Email: info@daluso.nl
Web: www.daluso.nl

De Auric Illuminator is ook te koop bij High Fidelity Discs, klik hier voor meer informatie.

Gebruikte Hardware: 

Digitaal:

  • Sony XA 30 ES als loopwerk.
  • Monarchy DIP 24/96 jitter killer.
  • Musical Fidelity A3-24 DAC
  • Deze 3 apparaten hebben allemaal een Tentlabs klok.

Versterking:

  • Tube Technology voorversterker.
  • SEEC Mediator M1 monoblokken.

Speakers:

  • Audio Physic Virgo
  • Von Schweikert VR4 se
  • REL Storm III

Kabels:

  • SEEC en Canare bekabeling.

EDITORS' CHOICE