REVIEW

Omar Sosa - Ballads


Jan de Jeu | 23 februari 2006

Bij het zien van de CD ‘Ballads’ van Omar Sosa krijg ik hetzelfde gevoel als ik kreeg toen ik voor het eerst de LP ‘Ballads’ van John Coltrane onder ogen kreeg. Ballads? Van hem? Ja, ook deze percussief piano spelende, in Cuba geboren en tegenwoordig in Barcelona wonende pianist heeft prachtige ballads op zijn repertoire.

Omar Sosa - BalladsDe oplettende luisteraar heeft de subtiele, introspectieve composities ongetwijfeld al herkend. Ze zijn allen afkomstig van eerdere CD’s.
Acht nummers van zijn grote ensemble World/Jazz Roots trilogie “Free Roots”, “Spirit of the Roots”en “Bembon”. Twee komen van zijn “Prietos” CD, de schijf die geïnspireerd is door de Gnawa cultuur van Noord Afrika.

In deze tien eigen composities profileert Sosa zich als een begenadigd componist/arrangeur. Van “Free Roots” komt de prachtige ballad ‘Mis Tres Notas”waarmee de door Bob Katz gemasterde CD opent.
Van hetzelfde album is het voorlaatste nummer “Raya” afkomstig met Sheldon Brown op alt saxofoon.

Ook het laatste nummer “Shirma” komt van die schijf, met diezelfde Brown op basklarinet. De tenor saxofoon van Sheldon is te horen op “Para Ella”, afkomstig van “Spirit of the Roots”. Ook van die CD komt “Antes De Ir Va Esto”, waarin John Calloway op fluit te horen is, en “Tienes Un Solo” met vocale ondersteuning van Anastacia Newkirk en Julian Aldarondo. “Bembon” is vertegenwoordigd door “Gracias Señor” en “Para Dos Parados”, beiden met fraaie strijkers arrangementen. In het laatstgenoemde nummer is de prachtige stem van Maria Marquez te horen. Zij is eveneens vertegenwoordigd in het van “Prietos” genomen “Fragile”. Van dezelfde schijf komt “Twice As Sad”met opnieuw Sheldon Brown op tenor sax.

Wie de andere CD’s van Sosa niet kent zal hem gemakkelijk verslijten voor een Bill Evans kloon. Ondersteund door sensitieve begeleiders penseelt hij romantische, dromerige pasteltinten in een oase van bezinning die tot diep in de ziel van de luisteraar reiken. Alleen wanneer de door Rattu Lama en Steve Robertson bespeelde Indische tabla ingezet wordt krijgen een aantal ballads iets van een gevoel van opwinding mee. Een vingerwijzing naar zijn andere CD’s, met “Mulatos” als meest recente uiting.


Aanvullende informatie:
Format: CD SKP 9063-2
Label: 2005 Skip Records GmbH
Emilienstrasse 9A
20259 Hamburg
Internet: www.skiprecords.com

EDITORS' CHOICE