Biosphere – Dropsonde

Jan Luijsterburg | 16 maart 2006

Geir Jenssen maakt al jaren prachtig sfeervolle elektronische muziek, hoog in Noorwegen. Ambient, is het stempel waarmee zijn werk gebrandmerkt wordt. Waar zijn laatste albums in toenemende mate ijl en abstract werden, keert hij met Dropsonde als het ware terug op aarde. Een toepasselijke titel derhalve. Op een aantal van de tracks zijn zelfs swingende beats te horen naast en door de vertrouwde, ijzig warme soundscapes.

BiosphereEen aantal maanden geleden verscheen al de vinylversie van Dropsonde. Jenssen benut de sterke kanten van beide media, dus de verschillen tussen de beide versies zijn opmerkelijk.
Op de LP staat een track die niet op de CD staat, en op de CD staan er maar liefst zes die niet op het vinyl staan. Dat zijn met name de verstilde tracks, de beats zijn vooral voor de DJ met zijn zwarte schijven.

Zo gebruikt Jenssen de dynamische kwaliteiten van vinyl, en de stilte en de lange speelduur van de CD. De DJ moet snel en actueel zijn, en kreeg de muziek dus eerder dan de consument die de eeuwigheidswaarde hoger in het vaandel heeft. Opmerkelijk, maar wel doordacht.

De albums die Jenssen na zijn meesterwerk Substrata maakte waren interessant maar bepaald niet gemakkelijk. Shenzhou was opgebouwd uit loops van korte, krakende samples van orkestwerken van Claude Debussy, en Autour de La Lune een ware ruimtereis door een leeg heelal. Het was de vraag hoe deze weg vervolgd zou moeten worden. Nog stiller en nog leger was amper mogelijk. Als een weerstation dat neerdaalt op de aarde peilde Jenssen de stemming, en zette een paar passen terug op de bewandelde weg. De weldadige warmte van Substrata is terug, met als nieuw element de jazzy drumloops, een beetje in de stijl van St. Germain. Een andere referentie is Jan Jelinek, die jazzy beats mengt met karrevrachten digitale ruis, klinkend als de uitloopgroef van een oude LP.

Het luistert weldadig weg met die swingende ritmes, maar gelukkig zijn er ook weer een stel heerlijk intens kaal voort-loopende drones, zoals het ruim tien minuten durende slotstuk met een titel die aangeeft dat Janssen het niet slecht met de wereld voorheeft: People are Friends. Hij mag dan weer onder de mensen zijn, liever staat hij alleen boven op een bergtop. Deze klimhobby leverde in ieder geval geluid op, te horen in het op 5700 meter hoogte in Tibet gelegen basiskamp opgenomen Birds Fly By Flapping Their Wings.

Alles bij elkaar genomen lijkt Dropzone me een ideaal album om kennis te maken met de wonderbaarlijke, rustgevende wereld van Biosphere. Als altijd bij het Touch label is het digipack weer voorzien van prachtig fotowerk van Jon Wozencroft: bloemen dit keer.

11 tracks - 69:53
Label: Touch TO:66CD
Distributie: de Konkurrent