Bill Evans - Interplay

Jan de Jeu | 20 april 2006

Fantasy Inc. is eigenaar van de meest belangrijke labels uit de jazz geschiedenis waaronder Prestige, Riverside, Contemporary, Fantasy en Pablo. Uit het enorme aanbod historische jazz opnames van deze labels heeft Analogue Productions de voor hen belangrijkste lp’s gekozen voor hun gelimiteerde Top 100 Fantasy 45 Series op 180 gram vinyl.

Bill EvansInmiddels is het duo Steve Hoffman en Kevin Gray bezig met het masteren van de derde set van 25 lp’s waaronder ook Bill Evans’ ‘Interplay’ valt.

Net als de overige titels is dit een echte mijlpaal. Zijn delicate, poetische spel heeft Bill Evans gemaakt tot misschien wel de meest geliefde jazz pianist ooit. Hoewel hij zijn leven lang de voorkeur geeft aan het werken in een trio - met name zijn eerste trio met bassist Scott LaFaro en drummer Paul Motian is legendarisch - zijn er ook solo sessies en opnamen met grotere bezettingen. Als sideman is hij te horen te horen op o.a. Miles Davis’ ’Kind Of Blue’ en Oliver Nelson’s ‘The Blues And The Abstract Truth’, twee albums die in iedere update van mijn ‘Beste jazz albums aller tijden’ lijstje voorkomen.

‘Interplay’ bevindt zich in dezelfde regionen. Met de jonge Freddie Hubbard op trompet, de fameuze gitarist Jim Hall, bassist Percy Heath en de grote Philly Joe Jones op drums. In deze samenstelling verliest het spel van Evans iets van de intimiteit die zo kenmerkend is voor zijn solo en trio opnamen. De hem omringende hard bop all stars inspireren hem tot een sneller tempo en een robuuster manier van spelen. Dit is meteen al te horen in de opener ‘You And The Night And The Music’.

Mooier nog is ‘When You Wish Upon A Star’ met de dialoog tussen de trompet en de gitaar en een klassiek klinkende Evans. ‘I’ll Never Smile Again’ laat fraaie solo partijen horen van Hubbard, Hall en Bill zelf waarna het bluesy titelnummer Evans en Hall de gelegenheid geeft om te excelleren. Het swingende ‘You Go To My Head’ wordt gedragen door een heerlijk op dreef zijnde ritmesectie waarna Hubbard zijn absolute hoogtepunt bereikt in het afsluitende ‘Wrap Your Troubles In Dreams’. Gevoegd bij de goede opnamekwaliteit en de uitstekende persing een aanrader van de eerste orde.