REVIEW

Mitty Collier


Jan de Jeu | 27 april 2006

Mitty Collier zal door weinig muziekliefhebbers gerekend worden tot de beste soul zangeressen uit de 60er jaren en toch is dat precies wat zij is. Echte fans van soulmuziek hoef ik dat natuurlijk niet te vertellen want zij kennen ongetwijfeld de sensueel georkestreerde, in 1964 op een Chess single verschenen ballad ‘I had a talk with my man’. Of haar Amerikaanse top tien R&B hit ‘Sharing You’.

Mitty CollierOp deze lp staan eveneens twee nummers die eerder als Chess singles verschenen zijn: ‘I had A Talk With My Man Last Night’ (waarbij ze het woordje ‘God’ uit de James Cleveland spiritual ‘I Had A Talk With My God Last Night’ verving door ‘Man’) en ‘No Faith, No Love’.
Daarnaast zijn er nummers opgenomen die vooral bekend geworden zijn door ‘The Genius’ oftewel de grote Ray Charles.

Drie van de in totaal twaalf songs zijn ook door hem geschreven; ‘Come Back Baby’, ‘Hallelujah (I Love Him So)’ en ‘Ain’t That Love’. Bij het uitbrengen van dit debuutalbum kon niemand bevroeden dat het meteen Mitty’s laatste lp voor Chess zou zijn.

In 1969 stapte zij over naar het in Atlanta gevestigde Peachtree Records waarvoor zij nog enkele singles maakte alvorens zij zich in 1972 geheel terugtrok uit de wereldlijke muziek en terugkeerde naar haar eerste liefde; de gospel.

In de negentiger jaren bekleedde zij in Chicago het ambt van dominee. Daarmee is ‘Shades Of A Genius’ het enige album waarop de heerlijke donkere stem van Mitty in alle natuurlijke, swingende, volle soepelheid te horen is. De songs zijn fraai gearrangeerd voor een beheerst en precies musicerend orkest, samengesteld uit strijkers en blaasinstrumenten. Eeuwig zonde dat het bij deze ene - door Ron Malo in 1965 in de Ter Mar Recording Studios in Chicago mooi opgenomen en door Speakers Corner Records’ Willem Makkee voor deze re-issue op 180 gram vinyl even fraai gemasterde - schijf gebleven is.

EDITORS' CHOICE