Rebecca Pidgeon - Though on Crime

Jan de Jeu | 27 april 2006

De in Cambridge Massachusetts geboren, en in Edinburgh Scotland opgegroeide, Rebecca Pidgeon heeft een opleiding gevolgd aan de Royal Academy of Dramatic Arts in London en heeft zowel in de rol van actrice als die van zangeres haar sporen verdiend.

Zingen doet ze al vanaf haar negentiende. Na wat platenwerk in Engeland, onder andere met de groep Ruby Blue, maakt ze een drietal opnamen voor het audiofi ele Chesky label die stuk voor stuk goed worden ontvangen. Dan laat een vervolg echter op zich wachten doordat ze voorrang geeft aan haar acteercarrière en aan het stichten van een gezin. Zes jaar na de laatste Chesky schijf komt ze nu bij een ander label met een nieuwe cd. Voor mij ligt het grootste verschil met de eerdere cd’s in de ten toon gespreide klankkwaliteit. De prachtige, natuurlijke, dynamische klank met veel diepte en lucht om stem en instrumenten die zo typerend is voor Chesky opnamen is vervangen door een opdringerig, plat geluid dat de muziek en de heerlijke stem van Pidgeon onvoldoende recht doet. Mastering engineer Bernie Grundman neem ik het niet kwalijk; hij zal ongetwijfeld al het mogelijke uit het hem ter beschikking gestelde materiaal gehaald hebben. Ook al klinkt de cd elektronischer dan haar voorgaande werk, artistiek is het fraai. Haar stem en gitaarspel zijn als vanouds en ook de zelfgeschreven teksten zijn van het gebruikelijke niveau. Medewerking  verlenen Steely Dan’s Walter Becker op gitaar, Larrie Klein op bas, wurlitzer piano en gitaar, Billy Preston op hammond orgel, Jimmy Wood op harmonica en Scot Amendola op drums en percussie.