Elvis is back!

Jan de Jeu | 18 mei 2006

Nauwelijks terug uit West-Duitsland, waar hij zijn militaire dienstplicht vervuld heeft, neemt Elvis Presley op 20 maart en 3 april 1960 in Nashville’s studio B een aantal songs op, voor het eerst in stereo. Enkele in die sessies opgenomen nummers, zoals ‘It’s Now Or Never’ en ‘Are You Lonesome Tonight’ zullen later uitgroeien tot grote hits.

Elvis is backAnderen vinden een plek op ‘Elvis Is Back’; de eerste lp die Presley na zijn soldatentijd uitbrengt. Otis Blackwell’s ‘Make Me Know It’ opent de A kant en dient als opwarmertje voor Peggy Lee’s ‘Fever’. De rijke bas van Bob Moore heeft gewicht en het vingerknippen van Elvis heeft een hoog realiteitsgehalte. De Jordanaires zijn te horen in het door een Hank Garland guitar sound gekenmerkte ‘The Girl Of My Best Friend’ terwijl Moore’s gitaar en Cramer’s piano ‘I Will Be Home Again’ het nummer een country-western tintje geven. In ‘Dirty, Dirty Feeling’ is het de gitaar die het meest opvalt terwijl Elvis ‘croonend’ afsluit met ‘Thrill Of Your Love’ waarbij opvalt dat zijn stem in vergelijking met de vijftiger jaren vloeiender klinkt en zowel aan kracht als volwassenheid gewonnen heeft.

Kant B opent met het doo-wop nummer ‘Soldier Boy’ waarna de voor mij beste song van de lp volgt. ‘Such A Night’ dat het meest bekend is in de uitvoering van The Drifters. ‘It Feels So Right’ rockt, in ‘The Girl Next Door’ treden de stemmen van Stoker, Matthews, Hawkins en Walker naar voren en ‘Like A Baby’ wordt door saxofonist Homer ‘Boots’ Randolph tot een real dirty blues.

De afsluiter ‘Reconsider Baby’ is opnieuw een hoogtepunt met Elvis op gitaar en Randolph op saxofoon. Gek genoeg wordt ‘Elvis Is Back’ in 1960 niet het grote commerciele succes dat men er van verwacht had. Dat is weggelegd voor ‘GI Blues’, de muziek van de film waar Elvis een maand later aan begint. Hoe dan ook; van de mij bekende Elvis lp´s is ‘Elvis Is Back’ zowel muzikaal als klankmatig de meest geslaagde. Kwaliteiten die in deze 180 gram Speaker Corner Records re-issue onverminderd overeind zijn gebleven.