REVIEW

The Byrds - Mr. Tambourine Man


Jan de Jeu | 01 juni 2006

Het combineren van folk en rock was al eerder gedaan maar geen enkele groep is er zo bekend mee geworden als The Byrds met hun allereerste album ‘Mr. Tambourine Man’. Het titelnummer zorgt er voor dat Bob Dylan in 1965 zijn eerste hit als componist scoort. Wie kent niet het karakteristieke Rickenbacker geluid waarmee de song opent.

The ByrdsHoewel de groep in het begin sterker beïnvloedt wordt door de Beatles is het Dylan, die hun platenopnamen bijwoont en enkele malen samen met hen optreedt, die mede bepalend is voor de unieke sound van de groep. Niet verwonderlijk dus dat er meerdere nummers van zijn hand op de debuut lp te vinden zijn: ‘Spanish Harlem Incident’, ‘Chimes of Freedom’ en ‘All I Really Want To Do’ waarbij met name dit laatste nummer een prachtig voorbeeld is van de manier waarop The Byrds klassieke folk in een nieuw elektronisch jasje hijsen.

Een tweede folk singer waarvan de groep werk herinterpreteert is Pete Seeger. Op dit album staat zijn fraaie ‘The Bells Of Rhymney’, het verhaal van een koolmijnramp in Wales in een up beat versie.

Jim McGuinn mag met zijn 12-string guitar dan misschien de leider van de groep zijn, Gene Clark is de belangrijkste schrijver van het gezelschap en de songs op dit album die niet door Bob Dylan geschreven zijn staan dan ook op zijn naam. Met uitzondering van het slotnummer ‘We’ll Meet Again’ en ‘Don’t Doubt Yourself, Babe’.

Ook na ruim veertig jaar heeft dit album nog niets van zijn waarde verloren. Het enig mogelijke kritiekpunt is dat MFSL er voor gekozen heeft om op deze sacd de twaalf originele nummers in mono uit te brengen terwijl de zes bonustracks wel in stereo uitgevoerd zijn. Naast ‘She Has A Way’ en het instrumentale ‘You And Me’ zijn dat alternatieve takes van drie nummers die bij de eerste twaalf staan.

EDITORS' CHOICE