Chet Atkins - Mister Guitar

Jan de Jeu | 01 juni 2006

Chester Burton ‘Chet’ Atkins wordt op 20 juni 1924 geboren in Luttrell, een klein plaatsje omringd door bergen en schraal, rotsachtig land in het oosten van Tennessee. Het is een streek waar vrijwel iedereen gitaar speelt, niet alleen omdat het instrument een monumentale plaats inneemt in de lokale folk traditie maar vooral ook omdat het een relatief goedkoop instrument is.

Chet AtkinsArm en afkomstig van een miezerig boerenbedrijf realiseert Chet zich al jong dat de gitaar zijn enige manier is om los te komen uit het milieu waarin hij is opgegroeid. Hij start op de ukelele, stapt later over op de fiddle maar op zijn negende krijgt hij, in ruil voor een pistool en wat karweitjes die hij op de boerderij uitvoert, van zijn broer Lowell zijn eerste gitaar.
Hij leert zichzelf spelen en op High School is hij al een volleerd gitarist. In de daarop volgende jaren wordt hij sterk beïnvloed door gitarist Merle Travis en ontwikkelt hij zijn zo karakteristieke eigen stijl waarbij hij, met de duim op de bas, met de drie eerste vingers van zijn rechterhand aan de snaren plukt.

Na tien jaar lang door het zuiden en midwesten van Amerika getrokken te hebben komt hij in 1948 naar The Opry. In de eerste jaren heeft hij de stijl en de reputatie van een country gitarist. Later verbreedt hij die met uitstapjes naar de pop en de folk. Hij wordt één van de grondleggers van wat later bekend wordt als de Nashville sound die aan de basis staat van de moderne Amerikaanse muziek.

Veel van zijn albums neemt de op 30 juni 2001 overleden Atkins gedurende zijn 77 jaar durende leven op in zijn eigen studio maar daarnaast is hij producer en studiogitarist voor RCA. Met het uitbrengen van het in 1959 door Bob Farris en Bill Porter in Nashville voor RCA opgenomen album ‘Mister Guitar’ keert Chet terug naar wat beschouwd kan worden als zijn ‘roots’; de twaalf nummers zijn voornamelijk country tunes, de soort muziek waarmee hij opgroeide. Grote uitzondering is het laatste nummer van kant twee; Concerto in C Minor van Rachmaninoff. De nu door Willem Makkee voor Speakers Corner Records gemasterde 180 gram re-issue laat de relaxte, heldere, met gevarieerde techniek perfect gespeelde, uiterst melodieuze nummers in mooie geluidskwaliteit weerklinken. Met als meest bekende songs ‘Show Me the Way to Go Home’ en ‘I’m Forever Blowing Bubbles’. Een fraaie heruitgave.

Format: 180 gram virgin vinyl LP RCA LSP-2103
Label: Speakers Corner Records
Starkenbrook 4