REVIEW47 Labs

Clarion DX-H2

Autoradio zoekt buizenversterker

De wervende kreten die we bij de lancering van de DX-H2 noteren, passen helemaal in het highend audiowereldje. Hij moet ons volgens zijn ontwerpteam ‘naar de sfeer van de opnamestudio terugvoeren’. Het grote genieten. Om dat werkelijkheid te maken, wordt de complete geluidstrukendoos opengetrokken.

De stroom komt via een speciale reinigingseenheid snaarstrak en schoon binnen, het signaal loopt via vergulde aansluitingen, samen met McIntosh werd een CD-eenheid ontwikkeld, een D/A converter zorgt tevens voor upsampling, het verkoperde chassis houdt ongewenst bezoek van storende invloeden buiten, er is een massief metalen frontplaat met uitschakelbaar display present en hoogwaardige printplaattechniek garandeert zo kort mogelijke signaalwegen. Zelfs de volumeregeling is hightech. Een Burr Brown chip zoals die in professionele apparatuur wordt toegepast. Wat zegt u? Klinkt dat naar een HiFi-rek vol heerlijkheden? Dan hebben we nieuws voor u: de DX-H2 hoort feitelijk in een autodashboard thuis. Maar zo’n toestel gun je toch een kans? Hoog tijd voor een unieke test onder het motto: ‘Autoradio zoekt buizenversterker.’ En denk nu niet dat we gek geworden zijn, want de resultaten zijn werkelijk verbluffend.


Clarion heeft zijn nieuwe HX-D2 overduidelijk ontwikkeld volgens de beproefde wegen van de highend audiowereld. Maar dan ‘op schaal’, om het zo maar eens te zeggen. Als je het compacte en onverwacht zware kastje in de hand hebt en door zijn technische informatie heen bladert, moet je bijna automatisch aan allerlei grote namen uit de HiFi wereld denken. Van de matte koperglans van Ken Ishiwata producten (Marantz), via Monster en McIntosh tot bijvoorbeeld Musical Fidelity met zijn X-dac.

Er borrelt zodoende als vanzelf een wild plan in ons op. Dat de HX-D2 in de auto een goudhaantje is, nemen we voetstoots aan, maar hoe zou hij het op onze luisterset thuis doen? Gewoon doen!
Een duidelijk geval van ‘autoradio zoekt buizenversterker’, want de Clarion moet zijn werk via een toevallig net door importeur Hihat opgefriste Lua 6060C geïntegreerde versterker gaan doen. Gekoppeld aan Dynaudio Contour luidsprekers. Een combinatie die al eerder heeft bewezen zelfs kleine veranderingen hoorbaar te maken.
De praktijk van deze fantasierijke test blijkt helaas ‘iets’ gecompliceerder dan we in ons enthousiasme hebben ingeschat. Vooral de stroomtoevoer vereist creativiteit en denkwerk. Uiteindelijk staat er achter de driezitsbank een combinatie van een kloeke motorfietsaccu en een gestabiliseerde 12 volt voeding. Tot niet geringe verbijstering van alle huisgenoten. En terecht.


Stilte

In eerste instantie wil de HX-D2 echter nog steeds niet merkbaar in actie komen. Tot we ontdekken dat onder andere het display via een aparte kabel gevoed wordt. Om storingen uit te bannen. Met diezelfde redenering krijgt de Clarion zijn power binnen via een elders in de auto te monteren geheel afgeschermde en trillingdempend gebouwde kast die de rol van DC/DC converter speelt. De 12 volt uit het boordnet van de auto wordt daarin omgezet in perfect ‘schone’ 12 volt voeding. Een fikse serie condensatoren in het kastje speelt zonder twijfel ook een rol als krachtbuffer.

Nu alles lijkt te werken is het tijd om de HX-D2 aan de audioinstallatie te koppelen. Dat kan op diverse manieren (er zit ook een optische digitale in- en uitgang op), maar de vier Burr Brown DAC’s en de ingebouwde 96 kHz ‘sampling D/A converter’ moeten hun kunsten vertonen, dus valt de keus op de analoge aansluitpunten. Maar welke? Achteruit de kast bungelt immers een hele tros fraai afgewerkte kabeltjes waarmee je ook in de auto de voor dit toestel benodigde externe versterkers kunt aansturen. Per frequentiegebied afzonderlijk als je dat wilt.
Dat opent trouwens ongekende mogelijkheden voor de liefhebbers van bi-amplifying. Of desnoods quad-amplifying, in dit geval. Want naast hoog, midden en laag is er ook een subwoofer aansluiting. Het blijkt uiteindelijk niet uit te maken welke kabeltjes we pakken.

Je kunt de Clarion via zijn menu zo ongeveer alles ‘vertellen’, dus ook dat hij recht toe recht aan in een stereo stand moet gaan werken. We plukken de Van den Hul Orchid interconnects dus achteruit onze installatie, sluiten de Clarion aan, schuiven vast voorgenietend de ‘2 meter sessies’ van Venice in de CD sleuf en gaan rustig koffie zetten om het hele spul even op te laten warmen. Vooral de buizenversterker bloeit daar merkbaar nóg verder van op namelijk.

EDITORS' CHOICE