REVIEW

Handel - La Resurrezione


Ferd Op de Coul | 15 juni 2006
Beethoven was een groot Handel-adept. Met name bewonderde hij de grote Duits-Britse barokcomponist om de wijze, waarop die een grootse en meeslepende “Chorsatz” kon componeren. Toch komen – helaas zou ik zeggen - in lang niet alle opera’s en oratoria van Handel zulke onovertroffen koorpartijen voor.

Handel - La ResurrezioneEvenmin in een recent op dvd in combinatie met twee cd’s uitgebrachte uitvoering van het nog uit Handels vroege Italiaanse periode tot stand gekomen oratorium “la Resurrezione”.

Hierin wordt Christus’ verrijzenis vanuit meerzijdig perspectief door librettist Carlo Sigismondo Capece belicht waarbij de personificatie het Kwaad, Lucifer, tegenover die van de overwinning op de dood door de opstanding van de Verlosser bezongen, uiteraard vertolkt door de Engel, afgewisseld met beschouwende lyrische partijen van Maria Magdalena, Maria Cleophas en Johannes de Evangelist.

Het wisselend dramatische, beschouwende en ook feestelijk allegorische werk is bij deze produktie toevertrouwd aan het Combattimento Consort Amsterdam, geleid door primarius Jan Willem de Vriend. Geen barok-orkest in de strikte zin, aangezien hij en zijn musici moderne instrumenten gebruiken en dus circa een halve toon hoger spelen: 440 herz, dan “autentieke” barokviolen, dito alten en celli , die op plm 415 herz uitkomen.

De wijze waarop de strijkers hun niet darm-besnaarde instrumenten “aanspreken” en met sterk gereduceerd vibrato musiceren, is echter wel degelijk “barok”, terwijl bovendien de inzet van barokinstrumenten zoals gamba, theorbe en klavecimbel het klankkarakter van het ensemble mede bepaalt, ondanks die vrij pregnante timbres van moderne hobo’s en fagot in deze groep.

Maar: het klinkend resultaat is verbeeldingsvol, er wordt schitterend gemusiceerd en van de solisten spannen de sopranen Nancy Argenta en Maria Cristina Kiehr de kroon, hoewel ook de mezzo Mariana Mijanovic, en niet te vergeten de qua niveau naar internationale top groeiende Nederlandse tenor Marcel Reijans deze muziek met stralende luister en grote inzet weten te dienen. En de bas-bariton Klaus Mertens, in het barok- repertoire gepokt en gemazeld: nog steeds een formidabele zanger in het Bach/Handel/Telemann-reperoire, zo gezegd.

Het oratorium werd opgenomen in het Muziekcentrum te Enschede; een naar het beproefde “schoendoos”-model gebouwde zaal. De klank is navenant uitstekend, soms iets te “ruim” en de beeldregie maakt van een op zich statisch opus als dit het beste.


Aanvullende informatie:

“La Resurrezione” oratorium van G.F.Handel. Solisten en Combattimento Consort Amsterdam olv Jan Willem de Vriend.
Extra: docum. “Passionate for Handel”.
Duur: oratorium 116 min, docum 46 min.
Ondert: duits, engels, ned.
PCM st 5.1 Dolby Dig.surround.
Dvd
Challenge Classic Records International.

EDITORS' CHOICE