My Summer of Love / Last Resort

Jan Luijsterburg | 06 juli 2006

A-film stopte twee DVD’s met daarop evenzoveel films die de uit Polen afkomstige maar in Engeland werkende regisseur Pawel (Paul) Pawlikowsky maakte samen in een doosje. Het zijn mooie, kleine films over kwetsbare mensen in een wrede wereld. Ontsnappen is mogelijk, al is het maar in een sprookje en vaak slechts voor even.

My summer of love/last resortIronisch genoeg zijn de meest naargeestige plaatsen die er in Engeland te vinden zijn pretparken aan zee. Rond het park waar het verhaal van Last Resort afspeelt is zelfs een hek gezet: het is in gebruik genomen als opvangplaats voor asielzoekers. De Russische Tanja komt er met haar zoon terecht als haar geliefde bij aankomst op het vliegveld niet aanwezig blijkt en ook telefonisch onbereikbaar is. Ze vraagt politiek asiel aan en raakt onafwendbaar verstrikt in een bureaucratische mallemolen.

Tanja is niet het type dat passief afwacht en neemt het lot in eigen hand. Zelfs de porno-industrie weet haar niet tot slachtoffer te maken. Een wat vreemde jonge man die de bingo en een hal met speelautomaten leidt biedt hulp, met een haast bijbels staaltje onbaatzuchtige liefde.

De acteur die deze man speelt, Paddy Considine, duikt ook op in My Summer of Love. Daarin is hij de broer van Mona, die eigenlijk Lisa heet.

Moeder is overleden, vader heeft ze nooit gekend, en broer Phil is sinds hij uit de gevangenis is zwaar in de Heere – het van moeder geerfde café is nu een soort aftandse gebedsruimte. Mona beleeft de zomer van haar leven met Tamsin, die in alle opzichten haar tegenpool is. Een schatrijk en behoorlijk pedant kostschoolmeisje, maar net zo alleen als Mona. Moeder is met een theatergezelschap op reis, vader ligt bij zijn secretaresse in bed, en de zus, zo vertelt Tamsin dramatisch, is overleden aan anorexia. Mona en Tamsin beleven een idyllische liefde in het schitterende landschap van Yorkshire, maar aan ieder sprookje komt een eind. Erg sneu voor Mona, die aan het eind weer een illusie armer is.

My summer of love

Beide films getuigen van een groot inlevingsvermogen in de getoonde personages. Pawlikowsky vertelt uitvoerig en zeer onderhoudend over zijn achtergrond en werkwijze in een bijgevoegd interview, dat merkwaardig genoeg afbreekt voor hij aan de films in deze box toekomt. Zijn beweegredenen zijn dan gelukkig al meer dan duidelijk gemaakt. De acteurs kregen duidelijk veel ruimte, waardoor de films heel ‘echt’ overkomen. Daarbij worden zij zeer geholpen door het camerawerk, uit de hand gefilmd en dicht op de huid.

My Summer of Love / Last resort

De locaties waarop gefilmd werd bepaalden in hoge mate de sfeer van de films. In Last Resort is alles grauw en lelijk, terwijl de kleurenpracht in My Summer of Love, die ook op DVD prachtig overkomt, verzengend is, een lust voor het oog. Daarmee wordt de gemoedstoestand van de hoofdpersonages exact getroffen. Het is een verademing dat er in een filmindustrie die beheerst wordt door blockbusters en pogingen met grove effecten een murw publiek toch te raken, er desondanks nog van dit soort subtiele, sympathieke films gemaakt worden over echte mensen van vlees en bloed. Warm aanbevolen.

The Last Resort
GB, 2000, speelduur 73 minuten
Regie: Paul Pawlikowsky