Tunng - Comments of the Inner Chorus

Jan Luijsterburg | 20 juli 2006

Ingetogen, pastorale folkliedjes in een woud van moderne elektronische bliepjes en clicks, het blijft een wonderlijke combinatie. Wie na Mother’s daughter and other songs nog dacht dat het een gimmick was mag wakker worden: de tweede Tunng CD toont consistentie, oftewel meer van hetzelfde. Belangrijkste is dat het weer fantastisch werkt.

Elektronische instrumenten zijn niet zo ongebruikelijk bij Angelsaksische folkmuziek, maar dan gaat het meestal om een wollig bedje dat met stringsynthesizers gelegd wordt om eventuele stekeligheden weg te polijsten. Precies het tegengestelde van wat bij Tunng gebeurt. Lieflijke, fluisterzacht gezongen en op akoestische instrumenten gespeelde liedjes krijgen een intrigerend kartelrandje mee door prikkelende digitale ruis, gesampelde stemmen en meer vervreemdende geluiden. Typisch is dat dit soort klanken meestal als ‘kil’ gelabeld wordt, maar hier volkomen organisch samengaat in het warme woud van de sprookjesachtige liedjes. Een beetje vergelijkbaar met Boards of Canada, die met gelijksoortige middelen een nostalgisch-psychedelische sfeer weten op te bouwen die je ook niet met een laptop computer associeert.

Afwisselend hebben de liedjes of de geluiden de overhand. De verrassing is er af, maar de nieuwe songs bieden wel zicht op enige verdieping ten opzichte van het debuutalbum. Van een grote stap voor- of zijwaarts is geen sprake, maar dat is in dit geval helemaal niet erg.

Sam Genders en Mike Lindsay leveren een belangrijke bijdrage aan het ontdoen van folkmuziek van haar truttige imago. Daarbij zit de vernieuwing niet alleen in de elektronica, maar ook in de liedjes zelf. In de teksten wordt door de verteller bijvoorbeeld regelmatig uit het verhaal getreden, om commentaar te leveren op het schrijven ven liedjes zelf. In de verhaaltjes gebeuren de wonderlijkste dingen, meisjes veranderen bijvoorbeeld probleemloos in hazen. Ook dit draagt bij tot het intrigerende, veelgelaagde en vernieuwende karakter van deze CD, die bewijst dat interessant en ‘lekker’ prima samen kunnen gaan.

11 tracks, speelduur 42:30
Label: Cycle / Full Time Hobby
Distributie: de Konkurrent www.konkurrent.nl