Paul Wertico Trio - Another Side

Jan de Jeu | 20 juli 2006

Verreweg de meeste jazz liefhebbers zullen Paul Wertico kennen als de man die in 1983 Danny Gottlieb opvolgde als drummer van de Pat Metheney Group. Met de band van de legendarische jazz gitarist behaalde hij maar liefst zeven Grammy Awards terwijl hij daarnaast o.a. ook nog betrokken was bij Pat’s imponerende soloproject “Secret Story”.

Deze in 1997 door de lezers van DRUM! Magazine tot ‘Fusion Drummer Of The Year’ verkozen slagwerker heeft echter veel meer wapenfeiten op zijn naam staan. Ook in de jaren dat hij met Metheney samenwerkte had hij eigen projecten met o.a. New Age pionier Paul Winter, jazz zanger Kurt Elling en rock-fusion violist Jerry Goodman. Zijn eerste schijf als leider - waarop echtgenote Barbara Unger (keyboards) één van de prominente gasten was – bracht hij uit in 1993.

Van zijn andere combo’s is het Paul Wertico Trio wellicht nog het meest interessant. Al was het alleen maar vanwege de manier waarop dit trio, dat tegenwoordig naast Paul Wertico bestaat uit gitarist John Moulder en bassist/organist Brian Peters, als het ware de fusion nieuw leven ingeblazen heeft. De eerste albums, waarop bassist Eric Hochberg nog te horen is, laten een energieke, vitale poliritmische complexiteit horen met een intens, uitdagend, opwindend, agressief en vernieuwend spelend trio dat op zijn best is wanneer het vol gas geeft. Met de titel van de nieuwe schijf, “Another Side”, wil Paul Wertico aangeven dat hij als drummer ook nog een andere kant kan laten horen. Sterk afwijkend van de avant-garde jazz en rock die het spel van het trio op de eerdere schijven kenmerkt is hier een meer getemperde versie te horen. Geen drijvende drummer die de schijf domineert op een wijze die uiteindelijk voornamelijk interessant is voor collega drummers, maar een slagwerker / percussionist die de gitarist en bassist ondersteunt in het gezamenlijk creeren van spontane, melodieuze eigen composities. Uiteraard wordt de rust en sereniteit incidenteel doorbroken met korte drum en percussie exercities maar deze liggen fraai op één lijn met de solo partijen van de beide andere heren en krijgen nergens een extreem karakter. Ook de opname wijkt af van de voorgaande. Ditmaal geen multi-track, meervoudig gelaagde, over een periode van maanden gemixte studio-opname uitgebracht door een grote platenmaatschappij. In plaats daarvan een gedurende een tweedaagse sessie in de St. Gregory the Great Church in Chicago Illinois live to two-track gemaakte opname, uitgebracht op het Engelse audiofiele Naim label. De natuurlijke opname en de prachtige akoestiek van de opnameruimte laten op fraaie wijze de muziek en de klank van de instrumenten tot uitdrukking komen.