Vetiver – To Find Me Gone

Timo Schuurbiers | 27 juli 2006

Hoewel het voor mij de eerste kennismaking is met deze creatieveling voelt het alsof ik hem al jaren ken. Dat komt misschien ook doordat ik sinds september 2005 in de sfeer van Phosphorescent ben blijven hangen. Qua intensiteit, folk/country achtergrond en de 1-mans basis lijkt het wel wat op elkaar, maar Vetiver (Andy Cabic) is toch echt wel wat vrolijker van aard.

Een netwerk van bevriende muzikanten (zoiets als Hyves, maar dan anders)  waaronder Devandra Banhart (de opper freak), helpen Cabic in de studio en tijdens live optredens fungeren ze ook als zijn begeleidingsband. Cabic is een vrije geest die ook in andere muziekprojecten ‘zit’. Bijvoorbeeld in de band van Devandra Banhart, die samen met hem het 1e album van Vetiver had gemaakt. Banhart doet nu ook mee, maar is veel minder aanwezig. Het is nu echt Cabic’s album geworden. Moet eerlijkheidshalve bekennen, dat ik het 1e album nog niet heb beluisterd, dus kan ook geen oordeel vellen, of Vetiver mét of zonder Banhart beter is.

Hokjesgewijs mogen we Vetiver in de New Weird America Scene plaatsen, whatever that means. Nick Drake achtige muziek. Zwoel. Je zou dit album ook gerust in het hokje ‘Spiritualized (noise) influenced’ kunnen plaatsen. Zelfs leden van ‘My Bloody Valentine’ doen mee op dit album. Dit is nu zo’n album wat tussen categorie goed en zeer goed heen en weer wordt geslingerd. In de auto heb ik vooral track 5 (‘I Know No Pardon’) op repeat staan, dat als een oase van deinende golven door je speakers de weg naar je oren vindt. Thuis wordt vooral track 2 (‘You May Be Blue’) snoeihard gedraaid. Als het album na 11 tracks klaar is, dan blijft vooral een opgetogen, relaxed gevoel over. Eind augustus gaan ze weer toeren door Europa. Helaas nog geen Nederlandse podia bekend. Tot die tijd deze optimistische plaat maar grijs draaien.

11 tracks: 53:54 minuten
Label: FatCat Records
Distributie: PIAS