Händel - Agrippina

Jan Luijsterburg | 10 augustus 2006

Het Combattimento Consort verzorgde in het najaar van 2004 een kleine serie bijzondere uitvoeringen van de opera Agrippina, een vroeg werk van Georg Friedrich Händel uit 1709. Zes uitvoeringen waren er slechts in Nederland, in plaatsen als Zoetermeer, Helmond en Hengelo, en acht in Oost-Europa. In Bratislava werden de opname gemaakt voor deze geweldige DVD, die de ervaring van de gelukkigen die de voorstelling zagen een beetje deelbaar maakt.

Agrippina is een verhaal vol complotten, bedrog en overspel, dat zich afspeelt in het jaar 54, aan het hof van de keizerin Agrippina. Haar man Claudius zou verdronken zijn, zo luidt het bericht. Met het verdriet valt het reuze mee, Agrippina is vooral druk met het regelen van de opvolging. Ze probeert snel haar zoon Nerone op de troon te krijgen, maar Claudius blijkt gered door legerleider Ottone. Dit is slechts het begin van een lange serie intriges en gekonkel, waarin de dames Agrippina en Poppea, in wier paleis het hele verhaal zich afspeelt, centraal staan. Psychologische oorlogvoering in optima forma: macht en smerige trucjes waren ook 2000 jaar geleden al bijna synoniemen.

De uiterst amusante opera naar een libretto van kardinaal Vincenzo Grimani, die de wereldlijke macht belachelijk wilde maken, was een groot succes in Venetie. Meer dan in zijn latere opera’s legt Händel de nadruk op recitatieven; de aria’s zijn relatief kort. Dit geeft de zangers veel ruimte tot acteren, wat ze in deze enscenering van Eva Buchman dan ook naar hartelust doen, Annemarie Kremer en Renate Arends voorop.

Zowel in de enscenering als in het decor worden oude en hedendaagse elementen functioneel met elkaar verweven. Zo wordt gespeeld in gedragen, klassieke stijl, behalve in de vele terzijdes waarin de zangers rechtstreeks het publiek toespreken. Op deze momenten, herkenbaar aan de ondertiteling die tussen haakjes staat, de enige waarop zij niet liegen en als het ware niet hoorbaar zijn voor hun tegenspelers, valt de gedragenheid weg en spelen ze op moderne, realistische wijze. Het decor ziet er uit als een moderne bouwsteiger, waarbij de ontstane ruimtes multifunctioneel zijn, en toch een mooi paleis vormen.

Het orkest is zichtbaar in het zaalbeeld geplaatst, net als bij de onlangs op DVD verschenen versie van Der Ring des Niebelungen door de Nederlandse Opera, niet diep verzonken in de orkestbak. Af en toe is mooi in beeld gebracht hoe de muzikanten soms als toneelspelers meedoen, zo nodig klimmen ze zelfs pontificaal in het speelveld. Jan Willem de Vriend leidt zijn barokensemble zoals dat in de ontstaanstijd van het stuk gebruikelijk was: niet dirigerend, maar meespelend op zijn viool. Het feit dat de muzikanten direct oogcontact met de spelers hebben biedt een belangrijke toegevoegde waarde, zo beamen de muzikanten in een van de extra’s.

De muziek is bruisend en wordt met een maximum aan inzet en spelplezier vertolkt door deze club specialisten, waarvan recent ook de DVD van het oratorium La resurrezione besproken werd. Agrippina is een feest om te horen en om te zien. Geluid en beeld zijn van een uitstekende kwaliteit, waarmee maar eens aangetoond is dat een DVD-schijfje echt veel informatie kan bevatten. Naast de opera, die bijna drie uur in beslag neemt, met geluid naar keuze in stereo, surround èn DTS, zijn er ruime interviews en een kort reisverslag. Dit alles zonder dat overmatige compressie een hinderlijke invloed heeft op de weergave van de opera.

Georg Friedrich Händel – Agrippina (Drama per Musica)
Combattimento Consort Amsterdam o.l.v. Jan Willem de Vriend
Stage director: Eva Buchmann