Micah - Everything

Timo Schuurbiers | 24 augustus 2006

Micah. Een Hebreeuwse naam die veelvuldig voorkomt in het oude Testament. Creatief als hij is (opera geschreven, rolletje in Sex In The City, schildert ook nog wat dingetjes hier en daar), heeft hij ook nog de tijd gevonden om samen met de Braziliaanse producer Arto Lindsay deze plaat te maken.

Avantgarde Soul lees ik ergens. Eenvoudige teksten. Experimenteel. Zijn stem is na 50 minuten helaas niet zijn talent gebleken. Gedurende de plaat wordt het wel iets beter, maar heel warm kan ik er niet van worden. Alsof hij constant op gang moet komen. Een depressieve stem, als je dat zo mag omschrijven. De verrassend leuke productie, die vette beats en dito soundscapes de revue laat passeren, maakt veel goed. Twee tracks die er voor mij uitspringen zijn ‘Princess’ en ‘Everything’. Muzikaal lijkt de eerste niet te kloppen en zijn stem gaat zelfs alle kanten op, maar het heeft iets lekkers.  ‘Everything’ heeft ook een aanstekelijk deuntje. ‘Pinata’ en het lekker chaotische ‘Operator’ complementeren het positieve rijtje. Ahhhhhh Operator, Ahhhhhhhhhhhhhhh, Operator.

Na ‘Ahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh Operator’ even een cooling down met ‘Lucky’. Het daarop volgende ‘Nothing’ leunt zelfs wat tegen rock aan. Hij sluit uiteindelijk af met de rustige nummers ‘Puppet’ en ‘Me’. Het genre waarin ‘Everything’ zich ophoudt is Jazz, Headz, Soul en Groove. Deze CD is zo nu en dan gedurfd en klinkt inderdaad groovy, maar mist de finesse om echte potten te kunnen breken. Wellicht kan zijn 2e plaat dat straks wel.

13 tracks: 48:17
Label: Accidental
Distributie: PIAS