REVIEW

Glasscuts - Philip Glass Remixed


Jan Luijsterburg | 31 augustus 2006

Componist Philip Glass heeft in sommige kringen de bijnaam ‘the Godfather of Trance’. Hoewel Klaus Schulze minstens zoveel recht heeft op die geuzenaam, lenen de strakke ritmische patronen van Glass zich bij uitstek voor bewerking tot dancetracks. Niet zo vreemd dus dat ze bij Glass’ label Orange Mountain Music ongevraagd veel remixen binnenkregen. Rechtenkwesties maakten het onmogelijk daar iets mee te doen.

Nu het label in de loop van de jaren een aardige stapel Glassopnamen zelf uitgebracht heeft, is de tijd rijp voor een verzameling in sommige gevallen drastische bewerkingen. Gevolg is wel dat de muziek waarmee Glass in de jaren 70 doorbrak, en die de basis voor zijn reputatie vormt, hier ontbreekt. Veel late werken dus, vooral pianoklanken in de samples, en niet de karakteristieke gekmakend strak herhaalde patroontjes waarin elektrische orgels, dameszang en blazers de boventoon voerden. Einstein on the Beach is wat mij betreft nooit overtroffen – daarna werden de scherpe kantjes afgeveild en verviel de muziek van Glass geleidelijk tot behang. Aangenaam, maar steeds meer van hetzelfde, zelden nog opvallend of prikkelend.

Nu is in sommige van de bewerkingen van de elf meest uit de VS en Latijns Amerika afkomstige remixers de bron nauwelijks meer herkenbaar. Anderen voegden daarentegen weinig meer dan een beat en wat effecten toe aan het uitgekozen werk, wat niet als een verrijking overkomt. Grappig vond ik dan weer wel de bijdrage van Orange Mountain Music directeur Don Christensen (onder het pseudoniem impLOG) die de muziek van zijn inspirator gewoon gebruikt als achtergrond om eens een stevig partijtje op te drummen.

Het ligt voor de hand dit album te vergelijken met Reich Remixed, een Nonesuch CD waarop het werk van Glass’ collega van het eerste uur Steve Reich bewerkt wordt. Het kost niet veel moeite om vast te stellen dat dat album aanzienlijk interessanter materiaal bevat, zowel qua bronmateriaal als inventiviteit van de bewerkingen. Helemaal eerlijk is die vergelijking echter niet. De Reich mixen werden gemaakt door vernieuwers van naam, in een tijd dat elektronische Dance in al haar facetten nog sterk in ontwikkeling was. Prikkelende tracks, vaak stevig tegen de haren in. De mixers op Glasscuts volgen, hoe divers ook, gevestigde paden, net als hun ‘godfather’ dat tegenwoordig doet eigenlijk. De meesten zijn veel meer op de dansvloer georienteerd. Het resultaat is een afwisselende, aangenaam wegluisterende set gebruiksmuziek waarin regelmatig thema’s van Philip Glass opdoemen.


Aanvullende informatie:
13 tracks, speelduur 70:00
Label: Orange Mountain Music, OMM 0023, www.orangemountainmusic.com
Distributie: Codaex
Website Philip Glass: www.philipglass.com

EDITORS' CHOICE