REVIEW

Handel - Giulio Cesare in Egitto

Jan Luijsterburg | 19 oktober 2006

Regisseur David McVicar wilde de barokopera Giulio Cesare aanpakken als een ‘Bollywood’ film of Broadway musical, want opera mag volgens hem ook leuk zijn. Gevolg was een fenomenaal succes bij het festival op het landgoed van Glyndeborne. Gelukkig werd een en ander op perfecte wijze vastgelegd, zodat iedereen nu mee kan genieten van deze in alle opzichten geslaagde voorstelling.

Sommigen hadden wel moeite met vrijheden die McVicar zich veroorloofde. Het verhaal speelt nu rond 1900, als Engeland Egypte gaat koloniseren. Egypte, geleid door Cleopatra, ziet er uit als een Indiase bazaar. Kortom, de boel is behoor ‘campy’ aangekleed, vooral om ook een jong publiek aan te spreken. Slapstick effecten zijn niet van de lucht, er wordt groots en schmierend geacteerd, het is een feestje. De zuurpruimen waren roependen in de woestijn, de opera werd een enorm succes. Nu kunnen er slechts erg weinig mensen in het theater van Glyndeborne. Dank zij het feit dat er opgenomen gemaakt zijn, wat aanvankelijk helemaal niet de bedoeling was, is er nu een razend populaire DVD.

Het is dan ook bijna onmogelijk om niet geïmponeerd te raken. Er wordt enorm veel gevraagd van de cast: niet alleen fantastische zangers, maar ook acteurs en, niet gebruikelijk voor opera sterren, dansers. Sarah Conolly zet een imposante Cesar neer. Inderdaad een vrouw (castraten waren op en countertenoren missen de benodigde kracht), maar met mannelijke uitstraling, dank zij een glimmend metalen borstkas. De show wordt gestolen door de jonge Amerikaanse Daniele de Niese als Cleopatra. Zij windt niet alleen haar omgeving maar ook het publiek om haar vinger. Het enthousiasme over haar performance leidde zelfs tot een bonusitem op de DVD waarin ze ons rondleidt over het festivalterrein en haar slaapkamer en keuken laat zien. Niet het meest boeiende onderdeel van deze set.

De solide basis voor het succes is het Orchestra of the Age of Enlightment. Dirigent William Christie toonde al eerder bij Les Indes galantes hoe hij authentieke barokmuziek als aanstekelijk vuurwerk kan presenteren op een manier die vocalisten bij uitstek kan laten schitteren. Het is een wervelende maalstroom, soepel en bruisend, een genot om naar te luisteren.


 
De beeldregie is voorbeeldig, net als de geluidskwaliteit. Opus Arte gebruikt een lage compressie, waardoor er relatief veel schijfjes nodig zijn voor dik drieeneenhalf uur die de opera duurt. Daar staat dus kwaliteit tegenover. Als belangrijkste extra is er nog een met interviews gevulde documentaire van 50 minuten, toepasselijk getiteld Entertainment is not a dirty word.


Aanvullende informatie:
Totale speelduur: 305 minuten
Sarah Conolly (Cesare), Alexander Ashworth (Curio), Patricia Bardon (Cornelia), Angelika Kirchschlager (Sesto), Daniele de Niese (Cleopatra), Rachid Ben Abdeslam (Nireno), Christophe Dumaux (Tolomeo), Christopher Maltman (Achilla). The Glyndebourne Chorus. Orchestra of the Age of Enlightenment. Dirigent: William Christie. Regie: David McVicar.
Beeld: 16:9 anamorf
Geluid: DTS 5.0 en Dolby Digital 2.0
Opus Arte OA 0950 D (3 dvd`s) www.opusarte.com
Distributie: Codaex


EDITORS' CHOICE