REVIEWRega

Rega, tijdloos goed ….

Sommige merken blijven gelukkig trouw aan hun vormgeving. Dit kan op lange termijn kostenbesparend werken. Dat betekent voor de fabrikant geen gepieker wat de nieuwste modetrend gaat worden of welke vormgeving het nieuwe product nu weer moet hebben. Voor bijna alle bedrijfstakken dodelijk.

In de autowereld hoeft een merk als BMW er niet eens aan te denken om een volledig nieuwe techniek in het koetswerk van een model uit het jaar 2000 te stoppen. Geen levende ziel die daar een dik pak met geld voor neerlegt.
In audioland is het zoals gewoonlijk weer heel anders gesteld. Serieuze merken veranderen niet om het half jaar van uiterlijk en vaak is het oermodel nog in de huidige generatie terug te zien. Ruim twee jaar geleden had ik twee bijzondere cd-spelers met een bijzonder uiterlijk in mijn luisterruimte. Nu heb ik weer twee cd-spelers met hetzelfde uiterlijk en van hetzelfde merk in mijn luisterruimte staan. Dodelijk?

Rega Saturn

Onder de kap

Rega heeft onlangs de cd-speler range drastisch onderhanden genomen wat erin geresulteerd heeft dat de twee eerder door mij geteste Planet en Jupiter van het toneel verdwenen zijn. Als opvolgers hebben we de door Guido de Kanter besproken Apollo en het nieuwe topmodel, de Saturn. Voor de techniek en het hoe en waarom van een nieuw loopwerk voor deze spelers verwijs ik graag naar het artikel van Guido over de Apollo. Bij de Saturn wil ik iets langer stil blijven staan. Deze is uiteraard meer uitgebalanceerd en doorontwikkeld dan de Apollo. Zo is de digitale ruis, ook wel jitter genoemd, verminderd met een door een low jitter kristal osscilator module verzorgde master klok, een zwaardere 60VA ringkerntransformator met aparte windingen voor audio, digitaal en het display. Dit zal voor een “schoner” geluidsbeeld zorgen en zal meer detail laten horen.

Bij de entree van de interne DAC (Digitaal Analoog Omzetter) zit een superstabiele voeding, hierdoor zal minder verlies in de signaalomzetting plaatsvinden. De voeding maakt onder andere gebruik van "Nichicon Fine gold" audio condensatoren en de analoge versterker en filters maken gebruik van een cascadeschakeling met discrete klasse A versterkers. Deze en nog enkele belangrijke opwaarderingen maken hem ten opzichte van de Apollo flink duurder. Of dat het ook waard is leest u in het onderstaande gedeelte. Ik heb namelijk naast de Saturn de Apollo als vergelijk meelopen. Maar de nadruk bij deze recensie zal op de duurdere Saturn liggen.

Hoe beluisterd?

De Teac/Apogee met Behringer combinatie moest tijdelijk het veld ruimen voor de Rega apparatuur. Omdat het de Rega aan gebalanceerde uitgangen ontbreekt verbond een set Sign@audio kabels de Saturn met de Audio Research LS25MKII voorversterker. Als krachtcentrale en warmtebron de 2 x 100 watt Audio Research VT100MKII buizenversterker, uiteraard gebalanceerd aangesloten. Ditmaal niet door middel van de Nirvana luidsprekerkabels maar met een setje Neerlands blauwe glorie (Siltech – red.), waarover later uitgebreid meer. Op de achtergrond speelde de VPI Aries 3 – 10.5i met Clearaudio Concerto element mee.