REVIEW

Poulenc / Honegger


Jan Luijsterburg | 09 november 2006
In de werken die tot nu toe verschenen in de reeks concertopnamen van het Concertgebouworkest op het eigen label RCO live, lag de nadruk op het ‘ijzeren repertoire’. Daar wordt nu gelukkig een wat avontuurlijker programma aan toegevoegd, met twee religieus getinte werken van rond 1950.

Poulenc / HoneggerPoulenc en Honegger maakten beiden deel uit van de vernieuwende groep Franse componisten die als ‘Les six’ door het leven ging. Dat wil niet zeggen dat de twee heel veel met elkaar gemeen hadden. De katholieke Poulenc is vooral bekend om zijn neoclassicistische eenvoud en humor. Pas op latere leeftijden, na het overlijden van een geliefde collega, componeerde hij iets ernstiger getoonzet religieus werk, waarvan het Gloria een prachtig voorbeeld is. Vroom maar ook een showstuk van jewelste, waarin schertsende, profane passages vol messcherp koper afgewisseld worden met meeslepend extatische delen, waarin het sentiment niet uit de weg gegaan wordt. Er zijn prachtige solo’s voor sopraanstem en grootse koorpassages. Poulenc klinkt anno 1960 als een oprechte relnicht – beetje campy en even vrolijk religieus als pakweg Gerard Reve.

Honegger had een heel andere achtergrond. Streng protestant, van Zwitserse afkomst en bepaald niet gezegend met de lichtvoetige vrolijkheid van Poulenc. Zijn liturgische derde symfonie is een verwerking van de ten tijde van het componeren net beeindigde tweede wereldoorlog. De ongerustheid die de gemoederen in die tijd bezighield wordt treffend uitgedrukt in drie doorwrochte instrumentale delen. Debussy’s La Mer was een belangrijke inspiratiebron: de muziek stroomt in brede golven neer over de luisteraars en maakt grote indruk.

Mariss Jansons beweegt het Concertgebouworkest tot een schitterende uitvoering van beide werken. In het Gloria wordt een mooie balans bereikt tussen bevlogen grandeur en een ironische slankheid, de belangrijke dubbele laag die het stuk behoedt van overmatig zwelgen. De dramatische lyriek van Honegger is een kolfje naar de hand, terrein waarop orkest en dirigent uitblinken. Vooral de blazers kunnen hun kwaliteiten bij uitstek etaleren.

Er wordt nog wel eens gemopperd over de opnamekwaliteit van de RCO Live SACD’s, die niet zouden kunnen tippen aan oudere opnamen gemaakt in het Concertgebouw. Zelf heb ik daar geen last van en vind ik dit schijfje weer prima klinken. Kraakhelder, veel dynamiek en mooie ruimte, niets op aan te merken. Een zeer geslaagde uitgave in een indrukwekkende reeks.


Aanvullende informatie:
Francis Poulenc – Gloria
Arthur Honegger – Symphony No.3 ‘Liturgique’
Koninklijk Concertgebouw Orkest, Luba Orgonásová, Groot Omroepkoor, o.l.v. Mariss Jansons
Speelduur: 51:52
Hybride SACD, 5.0 surround en stereo
Uitgave: RCO Live 
Distributie: Codaex

EDITORS' CHOICE