REVIEW

Lady Snowblood Part 1 & 2

Jan Luijsterburg | 16 november 2006

Tekst en vormgeving van de verpakking van deze DVD laten er geen misverstand over bestaan: deze uitgave was er niet geweest zonder Kill Bill van Quentin Tarantino. Zowel vormgeving als verhaal van die film zijn overduidelijk geïnspireerd op het samoerai-tweeluik Blizzard from the Netherworld (1973) en Love song of vengeance (1974) van Toshiya Fujita.

Lady Snowblood Part 1 & 2Meiko Kaji draagt de films met haar ijzige charisma. Ze is, net als Ulma Thurman in Kill Bill, puur gedreven door wraakgevoelens. Die gaan nog verder terug dan bij Tarantino: Yuki wordt zelfs verwekt om wraak te nemen op de mannen die haar moeder verkrachtten en de echtgenoot vermoordden.

Ze vervult haar opdracht met verve: de bloedfonteinen zijn talrijk en hilarisch, en de mannen worden één voor één afgewerkt, met onbewogen gezicht.
Anders dan bij Kill Bill is Yuki na één film eigenlijk klaar met haar opdracht.

De tweede film is dan ook anders van karakter. Anno 1905 raakt Lady Snowblood betrokken bij de nasleep van de Japans-Russische oorlog. Veroordeeld voor de moorden uit de eerste film wordt ze bevrijd, maar raakt vervolgens verwikkeld in een complot dat opnieuw leidt tot talrijke slachtpartijen. Minder heftig gesproei, maar het beeld kleurt toch regelmatig helrood. Zelfs het pestvirus wordt ingezet in de strijd.

Het zijn typische jaren zeventig genrefilms, onderhoudend en vooral stilistisch interessant. De volkomen anachronistische synthesizer soundtrack bijvoorbeeld is puur camp – de liedjes zijn overgenomen in Kill Bill. Er zijn talrijke prachtig gestileerde shots, en Meiko Kaji is fenomenaal.

Lady Snowblood Part 1 & 2

De twee films zijn samen op een enkele DVD geplaatst. Het beeld, vaak in tijdspecifieke zuurstokkleuren, is niet overmatig scherp, maar dat zal alles met het bronmateriaal te maken hebben.


Aanvullende informatie:
Speelduur: 97 + 89 minuten
Regie: Toshiya Fujita
Beeld: 1:2,35 in anamorf 16:9 frame
Geluid: Dolby digital 2.0
Uitgave: A-film  / Asiamania 


EDITORS' CHOICE