REVIEW

John Abercrombie, Eddie Gomez & Gene Jackson - Structures


Jan de Jeu | 28 december 2006

Op 6 en 7 maart 2006 namen gitarist John Abercrombie, bassist Eddie Gomez en drummer Gene Jackson deze als tweede in de serie ‘The New York Sessions’ door Chesky uitgebrachte CD op. De locatie was het inmiddels bekende, in downtown Manhattan gelegen, St. Peter’s Episcopal Church.

John Abercrombie, Eddie Gomez & Gene Jackson - StructuresAbercrombie en Gomez hadden in de zeventiger jaren al eens samengewerkt – o.a. in Jack DeJohnette’s New Directions Band – maar het was de eerste maal dat zij samen met Gene Jackson een trio vormden.
Dat dit niet opvalt heeft alles te maken met het niveau waarop deze mannen spelen. Abercrombie – wiens eerste Chesky CD hem samen bracht met Larry Coryell en Badi Assad – heeft eerder op vergelijkbare wijze standards vertolkt in samenwerking met pianist Andy LaVerne en bassist Don Thompson.Toch is het met name Eddie Gomez – die jaren deel uitmaakte van het gevierde Bill Evans trio – die zijn stempel drukt op deze sessie waarin vier originals – twee van Abercrombie en twee van Gomez – en zes standards vertolkt worden.

Beide heren worden perfect aangevuld door Gene Jackson. De drummer, die gewerkt heeft met uiteenlopende grootheden als Herbie Hancock, Wayne Shorter en Charles Mingus, is eerder geneigd te gaan waar de muziek hem leidt dan te dicteren welke kant de muziek op zou moeten.

De door Abercrombie geschreven opener ‘Jazz Folk’ is licht swingend en wordt gevolgd door Ray Noble’s ‘The Touch Of Your Lips’ met heerlijk subtiel brushwerk van Jackson. ‘Moon and Sand’ zit in mijn hoofd als een pianostuk in de uitvoering van Keith Jarrett maar hier is het Abercrombie die de melodielijn volgt. Gomez opent zijn compositie ‘Walter Pigeon’ sterk met een gestreken bas waarna Cole Porter’s ‘Everything I Love’ een Latin ‘feel’ krijgt. Het heerlijke ‘Embraceable You’ van George & Ira Gershwin, dat al in zo veel uitvoeringen bestaat, krijgt een wat abstracte behandeling met een vermeldenswaardige fraaie opening van Gomez. De wals ‘3 For Three’ van Abercrombie valt een beetje in het niet door de heerlijke Bill Evans ballad ‘Turn Out The Stars’ die er op volgt en die Gomez moet kunnen dromen. Zijn kwaliteiten komen overigens pas echt tot uitdrukking in het door hem zelf geschreven ‘Missing You’ dat opnieuw begint met een gestreken bas. Afsluiter ‘How Deep Is The Ocean’ van Irving Berlin wordt tenslotte flink door elkaar gehusseld zonder dat de uitvoerenden de basismelodie echt kwijtraken. Gegroepeerd rond die ene centrale Chesky microfoon is er een relaxed, laidback, intiem improvisatiespel ontstaan dat van begin tot eind boeiend blijft.


Aanvullende informatie:
Format: Hybride stereo SACD SACD317
Label: Chesky Records
www.chesky.com

EDITORS' CHOICE