Puccini - Tosca

Jan Luijsterburg | 08 februari 2007

Remastered Quadro Recording. Onder die noemer brengt PentaTone SACD’s uit van de in vier kanalen gemixte opnamen die Philips in de jaren 70 maakte. Quadrofonie werd een commercieel fiasco, maar maakt het wel mogelijk om nu belangrijke historische opnamen in surround formaat op SACD uit te brengen. Deze legendarische uitvoering van Tosca met de sterren Monserrat Caballé en José Carreras in de hoofdrollen is een perfect voorbeeld.

Puccini - ToscaEen beetje gesmokkeld is er wel. Deze opnamen verschenen namelijk nooit op quadrofonische langspeelplaat, en werden niet op vier maar op acht sporen bewaard. Voor een mooie mix werd het wel handig gevonden als de stemmen apart ingevoegd konden worden.
Dit gaf de technici van Polyhymnia, vroeger Philips Classics, de mogelijkheid alsnog een mooie 4.0 mix te maken. Basis voor de stereo versie die ook op de schijfjes staat vormde de oorspronkelijke LP-mix.

De veelbekroonde opname, gemaakt in 1976, laat Monserrat Caballé en José Carreras horen in hun hoogtijdagen. Caballé schittert in de titelrol van deze overbekende opera.

Tosca is een warmbloedige zangeres die anno 1800 verliefd wordt op de schilder Mario Cavaradossi, met ingewikkelde en uiterst dramatische gevolgen. Zoveel verraad, misverstand en tragische liefde uitlopend op sterfgevallen, dat tref je alleen samen in een opera. Zowel ellende als extase worden maximaal voelbaar gemaakt, en tegelijk blijft ze altijd mooi zingen.

Ook de andere rollen zijn uitstekend bezet, en het dirigent Colin Davis laat het Orkest van The Royal Opera House van de Covent Garden opereren als een perfecte begeleiding voor het vocale vuurwerk: flexibel en met veel detail. Het gaat wel nadrukkelijk om een concertante uitvoering: effecten als de schoten van kanon of pistool blijven achterwegen, zodat gewelddadige sterfgevallen geheel geluidloos tot stand komen.

Een hele mooie uitvoering kortom, maar daar zijn er nog wel enkele van te noemen – Maria Callas blijft natuurlijk de vleesgeworden Tosca. De ongelofelijke geluidskwaliteit geeft deze voorbeeldige heruitgave echter een belangrijke plus. Rest te melden dat de schijfjes mooi verpakt zijn samen met een boekwerk waarin de volledige tekst van het libretto in vier talen mee te lezen valt.

Monserrat Caballé, José Carreras, Ingvar Wixell, Samuel Ramey & Ann Murray
Orchestra & Chorus of Royal Opera House, Sir Colin Davis
Speelduur: 118:36