“…for the love of music…”

McIntosh Laboratory Inc werd in 1947 opgericht door Frank McIntosh en Gordon Gow nadat die elkaar in 1946 leerden kennen. Al met al 60 jaar geleden. Reden genoeg om een historische uitgave samen te stellen die het merk McIntosh Scientific Laboratory, zoals het oorspronkelijk genaamd was, in alle glorie belicht. Een lijvig boekwerk samengesteld door de Anglo/Amerikaanse hifi journalist Ken Kessler die eerder een boek schreef over de historie van Quad.

McIntosh is een naam die ongetwijfeld ooit op de lippen van iedere audiofiel heeft gelegen. Het merk heeft een magische klank, te danken aan de bijzondere geluidskwaliteit, technische hoogstandjes die in de loop der jaren geleverd zijn, de enorme rij producten die in 60 jaar het licht zagen en het uiterlijk dat zo tot de verbeelding spreekt. Wie eenmaal het genoegen heeft gesmaakt een McIntosh thuis te bezitten, te zien glanzen met de groen oplichtende opschriften op het glazen frontpaneel, is een veelal verslaafde McIntosh fan geworden. Zij die een McIntosh alleen uit de winkel kennen weten vaak nog niet welke kwaliteit onder de motorkap en achter de blauwe meters schuil gaat. Voor de echte fan is dit boek een absoluut onmisbare bron van inspiratie. De pennenvruchten van Kessler behandelen de gehele levensloop van het merk en van de mensen achter McIntosh. Na de algemene inleiding die bestaat uit interviews, naast een in memoriam van de inmiddels overleden Gordon Gow en Frank H. McIntosh, is de eerste insteek uiteraard buizenapparatuur. Doorspekt met technische wetenswaardigheden, zonder dat die een rem vormen op de leesbaarheid van het boek. Na de buizen komen de transistors aan de beurt. Beide productielijnen lopen tot op de dag van vandaag door. Minder bekend in Nederland zijn McIntosh luidsprekers. Aan de schitterende foto’s te zien modellen die in een Hollandse huiskamer slecht integreerden. Receivers en tuners, waaronder mogelijk de beste tuner ooit (de MR78) komen aan bod, ondanks dat McIntosh op receiver gebied niet zo heel veel heeft uitgebracht. Minder interessant maar wel leuk om te lezen is op welke manier McIntosh de klant aan zich wist te binden door het houden van “clinics” bij de dealers. Iedere klant mocht daar zijn McIntosh brengen voor inspectie en ging met een compleet meetrapport de deur uit. De clinics waren uiteraard de gelegenheid voor eigenaren om van gedachten te wisselen over hun trotse bezit. Nooit geweten dat McIntosh pick-up elementen op de markt heeft gebracht. Of dat Graham ooit armen maakte voor hen. Lp’s zijn uitgebracht op een eigen label waar een complete opgave van in het boek te vinden is.

Zelfs de beste merken kunnen in een dip geraken doordat sleutelfiguren een bedrijf verlaten of komen te overlijden. McIntosh werd overgenomen door het Japanse autoradiobedrijf Clarion en iedereen voorspelde de ondergang. Clarion was echter slim genoeg om McIntosh puur Amerikaans te houden en het bedrijf te voorzien van geld en middelen. Waardoor de onderneming opnieuw bloeide. Hoe de samenwerking verliep is in geuren en kleuren beschreven. Onder Clarion begon McIntosh ook luxe autoradio’s te bouwen en car systems. Waanzinnige 2 x 300 Watt versterkers met het ware McIntosh innerlijk en uiterlijk. Zelfs voor Harley-Davidson kwam een speciale radio op de markt. Profiterend van de opkomst van multichannel maakt McIntosh complete AV systemen tot op het hoogste niveau. Veel later is McIntosh toegetreden tot de Marantz, Denon, McIntosh groep. Uitgebreid wordt in het boek stilgestaan bij de rariteiten die in de loop der jaren uit de fabriek rolden. Zelfs bij de submerken die McIntosh een tijdje maakte. Tegen het eind van het boek komt de productie aan bod, de marketing door de jaren heen en ook de dealers laat Kessler aan het woord. Aandacht voor popconcerten met McIntosh apparatuur zoals Woodstock. Gesprekken met en verhalen over beroemdheden die met McIntosh naar muziek luisteren. Tot en met een blik in de toekomst van het merk. Al met al een naslagwerk wat doorspekt is met wetenswaardigheden, interviews, feiten en anekdotes. Zoals in de aanhef opgemerkt is het een ruim 300 pagina’s tellende uitgave die McIntosh vanuit alle hoeken belicht en inzicht geeft in Amerikaanse audio. Waardoor het boek niet alleen interessant is voor de fans maar voor iedere audiofiel die het hart op de juiste plaats draagt en historisch besef heeft. De prijs van het boek is fors, alleen voor 159 euro wisselt het van eigenaar, maar de uitvoering is volledig McIntosh kwaliteit.

Ondanks de vele foto’s die de tekst ondersteunen is er verschrikkelijk veel in het boek te lezen. Ken Kessler is een groot liefhebber van McIntosh apparatuur, hij heeft met respect voor mens en techniek het boek samengesteld. Het Quad boek van hem is mooi, het McIntosh boek is schitterend. Ik ben trots op mijn exemplaar en spaar nu voor een versterker uit Binghamton. Na 30 jaar geleden zelf kennis gemaakt te hebben met het merk, het steeds te hebben gevolgd en vooral na het lezen van het boek moet en zal ik een echte McIntosh in bezit krijgen. Kortom een buitengewoon inspirerende uitgave.