Brisk Recorder Quartet Amsterdam – Vintage Brisk

Jan Luijsterburg | 15 maart 2007

Eerst Algemene Muzikale Vorming, dan blokfluit, en wie dan nog zin heeft mag het proberen op een ‘echt instrument’. Die benadering van het muziekonderwijs heeft de status van de blokfluit geen goed gedaan. Gelukkig zijn er genoeg muzikanten die willen bewijzen dat de blokfluit wel een ‘echt’ instrument is, en daarbij niet alleen geschikt voor oude muziek, maar ook interessant voor eigentijdse componisten.

Brisk Recorder Quartet Amsterdam – Vintage BriskDe CD Vintage Brisk werd gemaakt bij gelegenheid van het twintigjarig jubileum van het Amsterdamse blokfluitkwartet. De term Brisk is een muzikale tempoaanduiding uit de tijd van Purcell. Het woord heeft de als gevoelsklank de speelse spitsheid van het musiceren van dit uitmuntende kwartet.

De vijftien stukken van in totaal tien verschillende Nederlandse componisten zijn een keuze uit de kleine 50 werken die vanaf 1988 voor het Brisk kwartet geschreven werden. Het kwartet fluit op talrijke, soms speciaal ontworpen instrumenten, maar laat ook verdienstelijk de stemmen horen op het hectische Johnny Buy van Theo Abazis. Echte zangers zijn er ook: het eveneens in oude muziek gespecialiseerde Egidius kwartet doet mee in twee stukken over de fluitspeler Pan, van Daan Manneke en Bart Visman.

Verder speelt pianiste Tomoko Mukaiyama in een Pogo van Guus Janssen en het door breakbeats uit de hedendaagse dancemuziek geïnspireerde Oh, I’m Sorry, Did I BREAK Your Concentration? van Michiel Mensingh. Een sterk stuk dat aan John Adams doet denken. Het grootste aantal gasten is te horen in het hilarische, ook aan minimal music refererende The Brisk Frog Project van Huba de Graaff. Hierin worden de fluiten begeleid door een koor van krankzinnig kwakende kikkers. Vijf ultrakorte stukjes werden als opdracht voor het verjaardagsfeest geschreven; twee ervan pastiches op verjaardagsliedjes.

Het hoge, vaak wat snerpende geluid van de blokfluit kan gemakkelijk irriteren, zeker buiten de melodieuze context van oude muziek. Het hier geboden feestprogramma weet echter 75 minuten lang te boeien door een enorme variatie in stijl en sfeer, gekoppeld aan briljant musiceren en een flinke dosis humor.

15 tracks, speelduur 75:26
Label: Globe GLO 5220
Distributie: Codaex