Musical Fidelity kW250S


Rene Smit | 15 maart 2007 | Musical Fidelity

Behoor je als recensent opgewonden te raken wanneer de hoofdredacteur je vraagt een alles in één apparaat te testen? Normaal gesproken niet nee. Maar wanneer het apparaat uit de stal van Musical Fidelity komt en er in de typeaanduiding de letters kW voorkomen wordt het een heel ander verhaal.

Het gaat om de kW250S, een machine die diverse losse apparaten uit de kW en A5 series van Musical Fidelity in één kast verenigt. De enorme doos die de importeur bij me achtergelaten heeft doet het ergste vermoeden en dat vermoeden wordt bewaarheid als ik een voorzichtige poging waag de doos te verplaatsen. Woont u op een bovenwoning zonder lift zorg dan dat de winkelier deze machtige machine thuis bij u aflevert. De weegschaal slaat uit tot ruim 30 kilo en in combinatie met de forse afmetingen komt dat de handzaamheid niet ten goede. Genoeg geklaagd, het is tijd het “monster” uit zijn kooi te verlossen. Eenmaal uit de verpakking staat er een apparaat dat ik met de beste wil van de wereld niet in mijn Alphason audiorack geperst krijg. Gelukkig maar want de dikte van de glazen planken doen vermoeden dat zelfs als de kW250S zou passen ze het spontaan zouden begeven onder het gewicht van de mastodont.



kW250S

Simpel gesteld is de kW250S een cd-receiver, maar met deze aanduiding doe je het apparaat ernstig tekort. Naast het weergeven van cd’s via de ingebouwde speler en het beluisteren van radiostations via de DAB/FM tuner zijn er ook optische en coaxiale ingangen aanwezig. Daarmee is het mogelijk het signaal van een externe speler/loopwerk of een digitale ontvanger via de ingebouwde dac te laten lopen en van de upsampling gebruik te maken. Ook is er de mogelijkheid om een draaitafel voorzien van MM of high output MC element rechtstreeks aan te sluiten. Op het front is voorzien in een 3,5mm jack om bijvoorbeeld uw iPod in te prikken. Feitelijk heeft Musical Fidelity het apparaat samengesteld met bestaande componenten uit de kW en A5-serie waarbij de S in de typeaanduiding een afkorting is van Six, het aantal componenten dat dit ene apparaat in zich verenigt. Voor cd-weergave is als basis gebruik gemaakt van de A5 cd-speler. De dac is een 24bit Delta-Sigma (Bit Stream) converter met upsampling tot maximaal 192kHz. Het transportmechanisme is van Philips. De DAB/FM tuner is eveneens rechtstreeks afkomstig uit de A5 serie, voorzien van 10 presets voor DAB en 10 voor FM. De eindversterking geschiedt door twee stuks 250 Watt monoblokken die door de bovenkap van het apparaat te zien zijn. Evenals de twee enorme voedingen die mede verantwoordelijk zijn voor het gewicht van rond de dertig kilo. De circuits zijn gelijk aan het eindversterkergedeelte van de kW500 alleen niet gebrugd zodat het vermogen daalt van 2x500 naar 2x250watt maar wat is dalen met dit soort vermogens. Het voorversterker gedeelte is voorzien van een dubbel triode buizentrap en is ook overgenomen uit de kW500. In tegenstelling tot andere producten van Musical Fidelity wordt geen gebruik gemaakte van NuVista of TriVista “buizen” maar van conventionele type 6922 exemplaren.

Ook de phonotrap is gelijk aan het in de kW500 ingebouwde exemplaar en dus zeker geen sluitpost om het apparaat zo compleet mogelijk te maken maar een meer dan bruikbare optie voor vinylliefhebbers. Er is ook nog voorzien in 2 sets RCA ingangen en een pre-amp uitgang voor een subwoofer of extra eindversterker. Ongetwijfeld zullen de losse componenten nog beter presteren omdat ze dan bijvoorbeeld allemaal over een eigen voeding beschikken maar de som der delen maakt de vraagprijs van 6750 euro plotseling wel heel aantrekkelijk. Tel daarbij dat er minder “dure” interlinks nodig zijn en dat de WAF optimaal is. Alles bij elkaar opgeteld zal zelfs een doorgewinterde audiofiel sterk in zijn schoenen moeten staan om zijn set niet in te ruilen.
 

Aansluiten

Vanwege de omvang en afmetingen van de kW250S, het apparaat meet 485x170x470mm., heb ik hem tussen de speakers op de vloer gezet en met Master Base plaatjes ontkoppeld. Omdat de entree van het netsnoer afwijkt van een “normaal” exemplaar is uitsluitend gebruik gemaakt van het meegeleverde exemplaar. Dit snoer vindt zijn weg naar een Inakustik AC1502-6 verdeeldoos. Die schone stroom aangeleverd krijgt uit een aparte groep in de meterkast met daarin een AHP Klankmodule. Verbinding met mijn PMC DB1+ speakers wordt gemaakt met vM SC3R Silver Wire luidsprekerkabels. Omdat de kW250S beschikt over single wire luidsprekeraansluitingen worden de bi-wire terminals van de PMC speakers doorverbonden met Inakustik draadbruggetjes in plaats van de klankmatig slechtere koperen plaatjes. Wanneer je de combinatie in ogenschouw neemt lijkt de boel behoorlijk uit verhouding te zijn maar als een speaker in basis goed is kun je met mooie elektronica tot onverwacht goede resultaten komen. Gezien de specificaties van de kW250S kan deze met speakers uit de voeten die hogere eisen stellen dan de PMC DB1+ speakers.

Zo valt te denken aan de Acoustic Energy AE1 monitor in de allerlaatste versie wanneer je een “klein” systeem wilt opbouwen. Is ruimte voor de speakers geen probleem dan schijnt een combinatie met Quad electrostaten, een Focal/JM-Lab met BE tweeter of een mooie B&W niet te versmaden te zijn. Na het aansluiten denk ik onwillekeurig aan de slagzin van de belastingdienst: “Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker”. De opgestelde installatie blinkt uit in eenvoud maar kent duidelijk high-end aspiraties. Ik zou me heel goed voor kunnen stellen dat de eigenaar van een kW250S telkens wanneer hij naar het apparaat kijkt overvallen wordt door trotse gevoelens. Om te kunnen gaan luisteren, volstaat het de aan/uit schakelaar in te drukken een bron te kiezen of een cd in de lade te plaatsen. Optimaal genieten kan pas nadat de voeten van de kW250S blauw oplichten wat in de praktijk ongeveer 20 minuten duurt. Gedurende deze periode verkleuren de voeten van rood naar oranje en uiteindelijk blauw. Een schouwspel wat mijn kinderen plat op de buik liggend met verbazing gade sloegen. Genoeg gewacht, de voeten zijn blauw dus luisteren maar.

EDITORS' CHOICE