Kendra Shank - A Spirit Free

Jan de Jeu | 23 maart 2007

De titel van deze CD is afkomstig uit het vierde nummer ‘Down Here Below’. Maar meer nog dan een titel is het een verwijzing naar de persoon die niet alleen die song, maar alle elf de composities van deze CD op haar naam heeft staan.

Kendra Shank - A Spirit FreeAbbey Lincoln, de onder andere ook als filmster en activiste bekende jazzzangeres die in 1956 uitkwam met haar eerste album ‘Affair’. Sinds de negentiger jaren heeft zij ook steeds meer erkenning gekregen als componiste. Desondanks is Shank de eerste zangeres die een volledig album met door Lincoln geschreven en gecomponeerde songs uitbrengt.

Hoewel Kendra haar wortels als zangeres/gitariste in de folk heeft, is zij, met name in de tijd die zij in Parijs doorbracht, sterk beïnvloed door diverse jazzmusici. Haar jazz carrière ging daarna pas goed van start toen zij ging studeren bij jazz zanger Jay Clayton en vervolgens als vocaliste/gitariste/percussioniste Bob Dorough tijdens diens West Coast tournee ging begeleiden.

Ze trok de aandacht van Shirley Horn en deze legende produceerde in 1994 haar eerste CD ’Afterglow’. In 1998 volgde ‘Wish’, twee jaar later ‘Reflections’ en nu dan ‘A Spirit Free’. Shank is al jaren bevriend met Lincoln en was ook gast gitariste op Abbey’s uit 2000 daterende schijf ‘Over The Years’.

Op het door Challenge uitgebrachte nieuwe album wordt Kendra begeleid door haar eigen ritmesectie bestaande uit drummer Tony Moreno, bassist Dean Johnson en pianist Frank Kimbrough. De formatie wordt aangevuld door rietblazer Billy Drewes op percussie, sopraan- en tenorsax, Ben Monder op gitaar en last but not least accordeonist Gary Versace. Shank weet de sfeer van de muziek goed te pakken al blijft zij wel een echte ‘blanke’ vertolkster van Abbey’s gedachtegoed. De meest bekende songs zijn ongetwijfeld ‘Bird Alone’ en ‘Throw It Away’. Het meest interessant zijn de nummers waarin Kendra zich wat meer vrijheid veroorlooft om van het origineel af te wijken. Dat is met name het geval in ‘Incantation/Throw It Away’ waar zij opent met klanken die zij oorspronkelijk ooit bedacht als oefening in het ontwikkelen van haar eigen muzikale taal. Opvallend in ‘Throw It All Away’ zijn de gedempte snaren van Kimbrough’s piano die een klank aannemen die Kendra’s marimba dicht benadert. Dichter bij het origineel maar tegelijk toch weer uitzonderlijk door het gebruik van de accordeon is bijvoorbeeld ‘Down Here Below’. Fraaie vocale jazz.

Format: CD CR73253
Label: Challenge Records International