America – Here and Now

Timo Schuurbiers | 29 maart 2007

Hun laatste studio album (Perspective) dateert alweer uit 1984. Dit 16e album van de heren van America is een dubbel CD. Geproduceerd door Adam Schlesinger (of Fountains of Wayne) en James Iha (één van de oprichters van The Smashing Pumpkins).

America – Here and NowIha speelt en speelt/zingt ook mee op een vijftal nummers. Ryan Adams (succesvol singer songwriter) draagt ook zijn steentje bij. Een aantal covers, waaronder "Always Love" (Nada Surf) vind je terug op deze ingetogen, maar vooral sfeervolle CD. Het album was in juli 2006 reeds klaar, maar de release werd uitgesteld tot begin 2007.

Je ontkomt er niet aan, want America is voor velen, inclusief mijzelf, natuurlijk ‘A Horse With No Name’ en ‘Sister Golden Hair’. Die twee nummers vind je uiteraard terug op de live CD. Qua stem heeft Dewey Bunnell toch wel een voorsprong op Gerry Beckley. Begrijp niet helemaal waarom Bunnell niet alle nummers zingt. Zijn stem heeft veel meer power en past, naar mijn mening, ook beter bij de muziek die zij maken.

Ze wisselen elkaar trouwens mooi af. Als de een zingt, fungeert de ander als backing vocal en vice versa. Uitschieters zijn “Always Love”, “Ride On” en de bonustrack “Glass King” geschreven door Bunnel en Ryan Adams. Ik was vooraf toch best een beetje sceptisch. Zo’n band die het weer eens probeert. Het viel uiteindelijk best wel mee.

Het album is wat mij betreft re-de-lijk geslaagd. Verwacht geen hoogstandjes, maar een lekkere, vlotte mix van folk, country en pop van een stel oude rotten. En als je het nieuwe werk beu bent, dan kun je altijd nog genieten van de live CD met de nummers van weleer. CD 2 bevat een live registratie van een concert opgenomen in het het XM Performance Theater (23 oktober 2005). Drummer en oudgediende Willie Leacox is hier ook van de partij.

CD 1: 13 tracks, 48:08 min
CD 2: 12 tracks, 40:40 min (recorded live at the xm performance Theater oktober 2005)
Label: Burgundy Records