Eddi Reader - Peacetime

Jan Luijsterburg | 29 maart 2007

Eddi Reader Sings The Songs Of Robert Burns was een fantastische album wat ik hier uitvoerig bejubeld heb. Benieuwd dus wat er zou volgen. Peacetime werd gemaakt met een deel van hetzelfde team, maar bevat naast traditionals, waaronder wederom een stel Robert Burns songs, ook nieuw werk. Dit zijn vooral composities van begeleiders Boo Hewerdine en John Douglas.

Eddi Reader - Peacetime Daar zitten best aardige stukken tussen, maar ze kunnen toch niet tippen aan de traditionals. Wat er aan dit album mis is laat zich het best illustreren door de hoes. Eddi Reader geweldige zangeres van tegen de vijftig met een mooi doorleefde stem. Waarom dan zo’n fotoshopplaatje als ware ze het zoveelste uitwisselbare vampje uit een glossyblaadje? De vrees dat dit staaltje alledaagse wansmaak ook auditief sporen nalaat komt niet helemaal, maar toch wel een klein beetje uit.

Vooral in de tweede helft van het album wordt het allemaal wat al te zoetsappig naar mijn smaak. Bovendien wreekt zich in de wat meer uptempo folksongs de beperking van de muzikanten. Ze kunnen mooi spelen, maar niet swingen. De power er die op het Burns album wel was is hier omgeslagen in stramheid. Het van Paul Brady en Andy Irvine bekende Mary and the Soldier laat vooral horen dat Irvine op zijn kleine snaarinstrumenten lastig te evenaren valt.

Dit alles neemt niet weg dat er op Peacetime ook veel mooie momenten te vinden zijn. Hoogtepunt voor mij is The Shephard’s Song, een ontroerende traditional met begeleiding door een koperkwintet van cornet, flugel, hoorn, eufonium en bastuba. Reader ontmoette de Coldstream Guards bij de voorbereidingen voor een kerstshow van folklegende Phil Cunningham. Ze vroeg of ze het lied kenden, dat was het geval en het werd meteen opgenomen. Die prachtige Leger des Heils klank hoor je veel te weinig. Dit lied maakt alle mindere momenten op de CD meer dan goed, en dan zijn er ook nog de Robert Burns stukken.

De opnamen klinken uiterst verzorgd en fraai, maar missen, als gezegd, het rauwe randje dat de stem van Reader wel heeft. In een wat minder gladgepolijste omgeving zou ze in mijn optiek beter tot haar recht komen.

Aanvullende gegevens:
13 tracks (plus eentje verstopt), speelduur 52:55
Label: Rough Trade