REVIEW

Oostenrijk en Oostenrijk


Jan de Jeu | 19 april 2007

Even denk ik dat het om een sacd van de gezusters Pauline en Nienke Oostenrijk gaat wanneer ik “Oostenrijk & Oostenrijk” in handen krijg. Bij nadere beschouwing blijkt alleen hoboďste Pauline Oostenrijk het bijbehorende booklet te sieren.

Oostenrijk en OostenrijkHaar beeltenis komt terug in de achtergrond en dit is een vingerwijzing naar de wijze waarop de twee op deze hybride schijf voorkomende ‘Sonaten im Kanon’ van G. Ph. Telemann door de soliste opgenomen zijn.

Er is namelijk gebruik gemaakt van een techniek die eerder gebruikelijk is bij het registreren van popmuziek; terwijl de soliste de tweede partij inspeelt beluistert zij tegelijkertijd het eerste stuk dat zij daaraan voorafgaand op hetzelfde instrument ten uitvoer gebracht heeft.

Op deze wijze krijgen deze relatief onbekende stukken een geheel nieuwe, boeiende interpretatie.

Naast de twee ogenschijnlijk eenvoudige Canons staan er op de hybride schijf – met cd en stereo sacd laag - van dezelfde componist nog twee solo fantasieen en drie sonates met continuo die aanmerkelijk meer vragen van het inzicht en de virtuositeit van de uitvoerenden, in dit geval Richte van der Meer op cello, Mike Fentross op theorbo en Siebe Henstra op klavecimbel.

De uitvoering van de werken is fraai en krijgt nog een extra dimensie door de uitzonderlijk goede opname die de klankkleuren van de instrumenten prachtig uitlicht. Binnen het genre een aanrader van de eerste orde.

EDITORS' CHOICE