REVIEWShelter

Shelter 7000 MC element


Kilian Bakker | 19 april 2007 | Shelter

Shelter werd in 1986 opgericht door Yazuo Osawa, een man met veel ervaring op het gebied van pick-up elementbouw. Osawa was van 1982 tot 1986 werkzaam voor het toen zeer bekende Japanse bedrijf Fidelity Research, een (niet langer bestaande) fabrikant van Moving Coil elementen. De naam Shelter (Engels voor: schuilplaats of onderdak) slaat op de wens van Osawa om als het ware een analoge audio-oase te creeren zodat men zich van tijd tot tijd kan terugtrekken uit de digitale wereld van computers en GSM`s.

Shelter 7000 - Yazuo OsawaYazuo Osawa ontwerpt, vervaardigd en `fine-tuned` zelf elk individueel Shelter element. Op zich is Shelter niet het meest bekende merk in de audiowereld maar met name het model 501 heeft een dusdanig goede reputatie verworven dat het noemen van dit getal bij menig `High End` analoogliefhebber een positieve reactie opwekt. Overigens zit men bij dergelijke éénmans bedrijfjes ook niet te wachten op `groot commercieel succes`, want dat zou de creativiteit van zo`n analoog kunstenaar maar in de weg zitten.


Shelter 7000

Het type 7000 vertegenwoordigt, samen met de 9000, de nieuwe generatie Shelter ontwerpen. Op zich blijft de Shelter-filosofie onveranderd maar deze typen zijn op enkele punten verder geevolueerd. De behuizing van de 7000 heeft een nieuwe constructie die voor een nog betere energieafvoer en stabiliteit zou moeten zorgen (door deze meer solide behuizing is de totale massa toegenomen met 1,9 gram ten opzichte van de 901).

Naast de twee standaard montagepunten zonder schroefdraad hebben de 7000 en 9000 daarachter ook nog een tweede set montagepunten met schroefdraad (vandaar dat de nieuwe behuizing als het ware een bredere kaaklijn heeft). Dat verhoogt de montagemogelijkheden en het zal in sommige gevallen zelfs mogelijk zijn om vier boutjes te gebruiken (afhankelijk van de effectieve lengte van de arm en daarmee de overige `ruimte` in de sleuven). Bij toonarmen zoals die van S.M.E., Hadcock en Naim zal dat natuurlijk niet lukken (die hebben een set gaatjes in de armkop) maar bij S.M.E toonarmen geeft de tweede set montagepunten de mogelijkheid om bijvoorbeeld met `zwaarder` uitgevoerde armkopdraadjes (met grote contactschoenen) te werken omdat het element dan verder naar voren in de armkop komt te zitten. In het hogere prijssegment is `analoge` audio zeer modulair en de mogelijkheden tot aanpassen eindeloos, dat blijkt maar weer.

De Shelter 7000 wordt geleverd in een mooi ogende kartonnen doos met grijs vezelpapier overtrekking. In de doos zit een met NASA-precisie vervaardigde Acryl cillinderdoos met daarin een vrij dikke en groen geanodiseerde aluminium montageplaat die is voorzien van getapt schroefdraad. Naast een naaldborsteltje wordt er een zakje met montagemateriaal meegeleverd (schroefjes in drie lengtes en twee moertjes). Wat daar meteen aan opvalt, is dat het kruiskopschroefjes zijn in plaats van de meer gebruikelijke imbus- of standaardschroefjes.

ShelterDe `body`van de 7000 is heel fraai afgewerkt en in een donkergrijze tint geanodiseerd. De naaldbeschermer is op ingenieuze wijze gevouwen uit dun metaal en past perfect. Op de neus van de body zit een oranje stip, wat moet helpen bij `cueing`, oftewel het uitlijnen van de naaldtip boven de gewenste groef. Die stip bleek geen overbodige luxe wan de naaldtip is totaal niet zichtbaar wanneer de platenspeler op een lager meubel staat (de `motor` zit wat verder naar achteren dan bij de meeste elementen). Shelter noemt de 7000 een "High Output, Fine Elliptical Stylus" model. Wat de naaldtip betreft klopt dat, het gaat hier om een `nude mount elliptical tip` met een zeer fijn profiel. Wat betreft uitgangsspanning; daar kan men over debatteren, hij is met 0,5 miliVolt zeker hoog voor een Low Output type (dat is waarschijnlijk ook wat de heer Osawa bedoelt) maar voor gebruik aan een MM-gevoeligheid ingang is hij natuurlijk ongeschikt.

De 0,5 miliVolt output is mede te danken aan een krachtige neodymium magneet. De kanaalbalans wordt opgegeven als binnen 0,8 dB en de kanaalscheiding als 25 dB. De compliantie telt 9 cu (compliance unit`s) en de eigen impedantie is 10 Ohm. Shelter adviseert een afsluitimpedantie van 100 Ohm of hoger aan een actieve ingang (bij een step-up trafo moet er rekening worden gehouden met een vrij lage afsluitimpedantie: tussen de 10 en 30 Ohm). Het naalddrukbereik van de Shelter 7000 is vrij groot: 1,4 gram tot 2 gram. De 7000 weegt 11 gram en dat was wat aan de hoge kant voor de A.C.T. 0.5 toonarm van de Wilson Benesh Circle platenspeler. Het uitbalanceren was desondanks mogelijk (gezien de A.C.T. 0.5 een statisch uitgebalanceerd type is moet het contragewicht altijd weer naar voren komen om de gewenste naalddruk te genereren). Klankmatig bleken de A.C.T. en de 7000 het overigens zeer goed met elkaar te kunnen vinden.

EDITORS' CHOICE