Within Temptation - The Heart of Everything

Jan Luijsterburg | 26 april 2007

Na succesalbums Mother Earth en The Silent Force was het voor Neerlands exportproduct Within Tempation de vraag hoe zich binnen de beperkingen van het genre van de gothische, aan metal verwante rock nog te ontwikkelen. Meer van hetzelfde is op den duur dodelijk, maar welke weg te gaan: commercieler of terug naar de ruige roots? De oplossing: allebei! Nog grootser, nog meer bombast, en nog meer pakkende melodietjes.

Within Temptation - The Heart of EverythingDat zorgt in ieder geval voor variatie. Aangezien de band rond zangeres Sharon den Adel en haar partner Robert Westerholt een veel breder publiek trekt dan alleen gothic tieners is het zaak de balans goed te hebben. De overdaad aan strijkers op het vorige album dreigde de fans van het eerste uur te verjagen, maar nu zijn de gitaren terug en beukt Within Temptation harder dan ooit.

Daar tegenover zorgen de zich meteen in het geheugen vastzuigende zanglijnen - het lijkt af en toe wel een theatrale metal versie van ABBA - ervoor dat ook de minder zwart gekleed door het leven gaande fans bij de les blijven. Nog meer internationaal succes lijkt verzekerd.

De variatie binnen de grenzen van het strak omlijnde genre is op vele fronten opvallend. Sharon legt bijvoorbeeld veel meer afwisseling in haar stem, die niet meer continu hoog galmend uithaalt en vaker de lagere registers opzoekt. Dat is wel zo prettig, met als bijkomend voordeel dat contrastwerking het dramatisch effect vergroot. Zelfs de garderobe doet mee: den Adel is niet meer uitsluitend in breed uitstaande prinsessenjurken gehuld, maar heeft ook een spijkerbroek, zo heb ik ergens gelezen.

Metalclichés hebben de neiging nogal op mijn lachspieren te werken, een beetje net als splatter-momenten in horrorfilms. Deze muziek is niet bepaald mijn dagelijkse kopje thee, maar mijn dochter doet al tijden moeite mij te overtuigen van de bijzondere kwaliteiten en dan ben ik niet onwillig. Zo zagen we de band als eens op het plaatselijke dorpsplein, en dat was best overtuigend. Wat niet wegneemt dat ik nog steeds erg moest lachen om alle groteske bombast in gebaar, muziek en vuurwerk.

The Heart of Everything straalt een enorme toewijding uit. Hoesontwerp, composities arrangementen, geluidstechniek, aan alle aspecten is maximale zorg besteed en de ingerukte hulptroepen, waaronder een groot orkest en koor, zijn imposant. Toch zijn er een paar nummers die er meteen uitspringen. De opener The Howling zet de toon: heftig rockend en met pakkende melodie. De single What Have You Done, een duet met Life of Agony zanger Keith Caputo, keert aan het eind van het album terug in een nog sterkere ‘rock mix’.

12 tracks, speelduur 61:03
Uitgave: Sony/BMG Music Entertainment