Michala Petri & Lars Hannibal – Siesta

Jan Luijsterburg | 16 mei 2007

Tijdens een siesta hoef je niet perse een dutje te doen. Een pauze tussen het werk kan ook uitstekend benut worden om met de deuren dicht te genieten van mooie muziek. Deze CD met Latijns georienteerde stukken voor blokfluit en gitaar, gespeeld door een gezien de staat van dienst eminent maar mij onbekend Deens duo, is zeker geen aanleiding om in te dutten.

Siesta opent met een suite van Astor Piazzolla die de geschiedenis van de tango aan de hand van de locaties waarin de muziekvorm zich ontwikkelde. Van een bordeel anno 1900 gaan we naar een café in 1930 en een nachtclub in 1960 om te eindigen bij de hedendaagse concertvorm. Via Carel Kraaijenhof wisten wel al dat je geen Argentijn hoeft te zijn om de tango te spelen -  Petri en Hannibal tonen dat je er ook geen bandoneon voor nodig hebt. Gitaar en fluit zijn net zo goed typerende instrumenten voor deze muzieksoort.

In de prachtige Tango Català van de Spaanse jazzpianist en componist Joan Albert Amargós is te horen dat er ook Spaanse zigeunervariant op de dans bestaat. Vervolgd wordt met de Sonatine voor fluit en gitaar van Mario Castelnuevo-Tedesco. Melodieuze, sterk beeldende muziek van een in de oorlog uit Italie naar Amerika gevluchte componist, gespecialiseerd in gitaar- en filmmuziek. Dat laatste is bij het beluisteren van deze aangename muziek volkomen logisch.

Zowel Maurice Ravel als Jacques Ibert lieten zich vaak door Spaanse muziek inspireren. Ravel’s Pièce en forme de Haberanera is oorspronkelijk voor woordloze zang en piano, maar werd voor vele instrumenten bewerkt. In de hier opgenomen versie bleef de sensitiviteit van de componist geheel bewaard. Entr’acte van Jacques Ibert is ruimhartig in de keus van instrumenten. Naar believen kan viool of fluit gecombineerd worden met gitaar of harp.

Voor de laatste componist keren we terug naar Zuid-Amerika. In drie korte stukken wordt een beeld geschetst van de veelzijdigheid van de Braziliaan Heitor Villa-Lobos. Een opera-achtige Modinha wordt gevolgd door een percussief, door de muziek van de Indianen geïnspireerd werk, om af te sluiten met een Bach pastiche.

Michala Petri en Lars Hannibal zijn meesters op hun respectievelijke instrumenten, met een uitgebreide discografie als duo zowel als in andere samenwerkingsverbanden. De opnamen zijn natuurgetrouw, er is geen poging ondernomen om te voorkomen dat de gitaar regelmatig door de soms schrille fluitklank overstemd wordt. Bovenal biedt Siesta een mooi programma van schitterende, weinig gehoorde stukken. Een pauze doorbrengen met deze muziek is welbestede tijd.

Michala Petri – blokfluit
Lars Hannibal – gitaar
Speelduur: 54:22