Thought Chamber – Angular Perceptions

Michel Wanner | 31 mei 2007

Niet helemaal vers van de pers, maar daarom niet minder interessant: Angular Perceptions, het debuut van het Amerikaanse, progressieve kwintet Thought Chamber.

Thought Chamber – Angular PerceptionsOndergetekende is normaliter geen superfan van progressieve rock, meestal vanwege de zang, maar na het beluisteren van deze cd ontstaat herhaalde keren de behoefte het schijfje nog maar eens op te zetten. Een goed teken en een bewijs dat de zang hier het voordeel van de twijfel heeft gekregen.

Ted Leonard (bekend van Enchant, maar toch ook weer niet zo bekend, want ik ken die band verder niet) laat hier horen over een behoorlijk toonbereik te beschikken. Melodieus, krachtig en goed bij de muziek passend. Maar het is toch de muziek die voor mij op de eerste plaats komt. En die is zeer boeiend, ondanks het gegeven dat er met keyboards wordt gestoeid.

Tja, ook het fenomeen keyboard matcht niet geheel met mijn persoon, maar ook daar mogen op zijn tijd uitzonderingen voor worden gemaakt. Ze zijn hier niet als storend, maar als verrijkend element aanwezig en zeker niet te nadrukkelijk.
Technisch en complex spelen doen meer bands, het boeiend en luisterbaar houden is een kwaliteit die niet heel veel groepen bezitten. Thought Chamber doet dat wel, ondanks het uitgangspunt dat de muziek origineel moest zijn en het liefst niet na te spelen is. Originaliteit is een moeilijk te bereiken doel in de hedendaagse muziek en ook deze heren ontkomen niet aan de bekende Dream Theatre/ Fates Warning invloeden. Maar een kopie is het zeker niet. Hoe origineel men wel is en of men echt een eigen sound heeft weten te creeren zullen we wel evalueren na het derde album.

Zonder verleden geen toekomst dus even terug in de tijd. Thought Chamber is opgericht door gitarist/toetsenist/zanger Michael Harris die onder eigen naam de cd Sketches From The Thought Chamber uitgebracht heeft in 2001. Via internet raakte hij in contact met Ted Leonard en vanuit zijn thuishaven Dallas schreef hij tussen 2001 en 2004 alle nummers voor Angular Perceptions. Harris stuurde vervolgens de songs naar Leonard in California die thuis de nummers kon inzingen. De drie instrumentaaltjes schreef Harris samen met drummer Rob Stankiewicz en bassist Derek Blakley.

Anno 2007 is het eindresultaat van dit hele proces voor iedereen te horen dankzij de inspanningen van InsideOut Music en CNR. Ik denk dat Angular Perceptions bij veel liefhebbers van progressieve (symfo)rock in de smaak zal vallen. Er wordt vakkundig gemusiceerd en er valt heel wat te ontdekken, bij elke luisterbeurt weer. Wie in de markt is voor iets nieuws op dit gebied moet zeker zijn gedachten eens laten gaan over dit virtuoze kamerorkest.

Overige informatie:
CD 10 tracks, 55:00 minuten
Label: InsideOut Music