REVIEW

The Cave of the Yellow Dog


Jan Luijsterburg | 31 mei 2007

Een meisje wil graag een hond, maar haar vader ziet dat niet zitten. Een mager gegeven voor een speelfilm van anderhalf uur, zou je zeggen, maar de in Mongolie heeft de tijd een ander tempo dan bij ons. Bovendien krijgen we en passant een kijkje in de snel verdwijnende cultuur van nomaden in een bijzonder fotogeniek landschap.

The Cave of the Yellow DogByambasuren Davaa maakte de film als afstudeerwerk voor de filmacademie van München. Eerder maakte ze samen met Luigi Falorni al de succesvolle en vergelijkbare documentaire The story of the weeping camel.

The Cave of the Yellow Dog heeft veel gemeen met die film: een portret de Mongolische nomadencultuur via een eenvoudig verhaal met een dier in de hoofdrol. De hond waar het hier om draait wordt gevonden door de oudste dochter van het gezin dat we volgen, en speelt een belangrijke rol bij de redding van het meisje als ze verdwaalt in de weidse natuur.

Op terloopse wijze wordt alles in verband gebracht met de spiritualiteit die het dagelijks leven van de boeddhistische Mongolen tekent.
Uit de legende van de gele hond, verteld door een oude vrouw die het meisje ontmoet, blijkt dat een hond best kan reïncarneren tot een mens. Tegelijk is er de dagelijkse realiteit die het traditionele leven bedreigt.

Om de kinderen een schoolopleiding te kunnen laten volgen wordt sterk overwogen het nomadenleven eraan te geven en naar de stad te verhuizen. Dat het gezin daar veel voor op moet geven wordt duidelijk gemaakt door de beelden van het immense, sereen lege landschap.

Wie van actiefilms houdt of anderszins haast heeft zal erg zenuwachtig worden van deze film: de kunst van het onthaasten is niet iedereen gegeven. Om iets van de getoonde cultuur te snappen moet je bereid zijn je tempo aan te passen, al is het maar voor de duur van de film.

The Cave of the Yellow Dog

Deze staat in uitstekende beeld en geluidskwaliteit op de DVD, aangevuld met een uitvoerig en informatief interview met de filmmaakster. Ze benadrukt dat de productie stond of viel met het vinden van een geschikt gezin. Het was essentieel dat het een echt gezin was, dat de onderlinge relaties niet gespeeld waren. De spontaniteit van de kinderen in hun alledaagse leven is een van de aspecten die deze film haar onweerstaanbare charme geven. Je bent als kijker als het ware echt op bezoek bij het gezin uit deze film, die bij uitstek geschikt is om met de kinderen te bekijken.


Overige informatie:
Duitsland, 2005
Speelduur: 93 minuten
Regie en scenario: Byambasuren Davaa naar een verhaal van Gantuya Lhagva
Productie: Stefan Schesch
Camera: Daniel Schönauer
Montage: Sarha Clara Weber
Muziek: Ganpurev Dagvan
Met: Urjindorj, Buyandulam, Nansal, Nansalmaa en Batbayar Batchuluun
Beeld: 16:9 anamorf
Geluid: Dolby digital 5.1
Filmdistributie: Contact Film 
Uitgave DVD: Filmfreak 
Website: http://www.gelberhund-derfilm.de

EDITORS' CHOICE