REVIEW

A Little Loving - Lisa Bassenge


Jan de Jeu | 07 juni 2007

Even moet ik bij het beluisteren van de lp ‘A Little Loving’ van Lisa Bassenge denken aan het Duitse Berlijn uit de vorige eeuw. Dat is wanneer deze Berlijnse zangeres - “eine der wichtigsten Stimmen des neuen jazz” - het lied ‘Ohne Dich’ van Hildegard Knef vertolkt.

A Little Loving - Lisa BassengeHoewel ze niet de zo kenmerkende gebroken - gedachten aan het gebruik van drank en sigaretten oproepende - klank van die vedette van weleer heeft, ligt haar vertolking wel in de sfeer van het origineel. Het geluid dat haar stembanden voortbrengen is evenwel totaal anders en doet me in de meeste nummers denken aan dat van een onschuldig meisje.
Eigenlijk totaal niet passend bij de foto’s van de mondaine inmiddels tweeendertigjarige vrouw - en moeder van twee kinderen - die de hoes sieren. Slechts in een enkele song lijkt haar stem bij dat lichaam te horen. Ook in haar repertoire zet ze me op het verkeerde been. Weliswaar staan er enkele voorspelbare standards op, zoals ‘The Thrill Is Gone’ en ‘Keep On The Sunny Side’, maar tegelijkertijd tref ik composities aan van onder andere The Cure, Johnny Cash en de Sugarbabes.

Met name de laatstgenoemde - onder andere door het gebruik van de op de klank van de sitar gelijkende sarod die de sfeer van India oproept - is in de interpretatie van Lisa erg geslaagd. ‘In Between Days’ van The Cure klinkt welhaast nog depressiever dan het origineel, terwijl Peggy Lee’s ‘Why Don’t You Do Right’ niet alleen vertraagd, maar ook triester wordt door Bassenge’s aanpak. De ‘Liebesschmerz’ klinkt in meerdere songs door. Zo ook in Hank Williams’ ‘I Can’t Help If I’m Still In Love With You’. En uiteraard in ‘Love Hurts’ dat vooral bekend werd in de uitvoering van Minnie Riperton.

Op de lp ook twee eigen werkjes die ze schreef met haar muzikale alterego Paul Kleber, de bassist annex componist waarmee Lisa aan de Berlijnse Hanns Eisler Hochschule für Musik studeerde. Dat zijn voor mij uiteindelijk de grote smaakmakers. Vooral opener ‘I’d Never Have To Go’ trekt me in de intieme sfeer die zo kenmerkend is voor haar muziek. Maar ook titelnummer ‘A Little Loving’ is meer dan fraai. Christoph Adams speelt piano en Wurlitzer, Andi Haberl is te horen op drums en percussie en Kai Brückner is niet alleen verantwoordelijk voor de mooie sarod klanken, maar ook voor het gitaarspel.
De opname, gemastered bij Calyx mastering in Berlijn en geperst op 180 grams vinyl bij Pallas, is van een prachtige kwaliteit.

EDITORS' CHOICE