Schubert – Piano trios – Storioni Trio Amsterdam

Jan Luijsterburg | 07 juni 2007

In het laatste jaar van zijn korte leven schreef Schubert twee lange, vierdelige pianotrios die behoren tot het meest gespeelde repertoire voor de combinatie van piano, viool en cello. Prachtige muziek die door de combinatie van perfect ensemblespel van het Amsterdamse Storioni Trio en een gloedvolle opname door het Polyhymnia team voor het PentaTone label een SACD van topklasse oplevert.

Schubert – Piano trios – Storioni Trio AmsterdamHet bekendst is het tweede trio, opus 100, en dan met name het trage deel. Vaak gebruikt in films, het meest gedenkwaardig in La Pianiste van Michael Haneke, naar het boek van Elfrida Jelinek. Meeslepende, emotioneel geladen muziek met een onpeilbare diepte, en dat geldt zeker niet alleen voor dat specifieke deel. De kleine bezetting vormt totaal geen belemmering voor grote, breed uitgemeten gevoelens.

Het Storioni Trio kiest er niet voor die emoties op de spits te drijven, zoals ze dat wel bij Beethoven deden op een vorige CD. In plaats daarvan staat een afgewogen, perfect gebalanceerde uitvoering. Een bewuste keus, die past bij de delicate uitstraling van Schuberts werk.

Het al meer dan tien jaar bestaande trio, vernoemd naar de bouwer van de gebruikte viool, bestaat uit pianist Bart van de Roer en de broers Wouter (viool) en Marc Vossen (cello). Deze muzikanten leggen zich volledig toe op ensemblespel. Ze zijn samen een organisch geheel, waarin niemand zich opdringt ten koste van anderen, en dat heeft ze veel waardering over de hele wereld opgeleverd.

Deze nieuwe opname zal daar nog veel aan toevoegen. Er zijn erg veel uitvoeringen van deze werken te krijgen, maar deze scoort hoog in de onderlinge vergelijking, zo constateerde ook het blad Luister. Het Storioni Trio kreeg de hoogst mogelijke waardering, het rapportcijfer 10, en daar kan ik me alleen maar bij aansluiten.

Piano Trio No.1 in B flat, op. 99, D.898
Piano Trio No.2 in E flat, op. 100, D.929
Speelduur: 79:32