REVIEW

Sonics Aguilla luidspreker

Snelle voltreffer

De naam Sonics zegt u wellicht niets, de naam Joachim Gerhard misschien wel. Joachim Gerhard was de oprichter Audio Physic. Sonics is het nieuwe bedrijf van Gerhard waar hij zijn 30-jarige loopbaan als ontwerper van luidsprekers naar hartelust voortzet.

Er is inmiddels een complete lijn Sonics luidsprekers waaruit wij een type kozen dat esthetisch erg fraai is, een prijs heeft die voor veel lezers haalbaar is en bovendien aanpreekt qua weergave. Hoewel Sonics in Duitsland de nodige lovende kritieken heeft gekregen is het merk in Nederland nog maar klein. Daar wil importeur Fritzz Audio in Zwolle graag verandering in brengen door het merk te positioneren bij echte liefhebbers zoals zij zelf zijn. Voor mij is het een meer dan aangename kennismaking geworden met deze telg van een al haast legendarisch ontwerper.


Aguilla

De Aguilla is een 2-weg systeem in een slanke behuizing. Gerhard koos voor een D’Apollito opstelling van de units in de kast. Dat komt neer op - van onder naar boven - een woofer, een tweeter en daarboven een tweede woofer die parallel werkt aan de eerste. Door het omsluiten van de tweeter met twee woofers ontstaat een virtuele puntbron waarmee in theorie een ideaal stereobeeld kan worden geschapen. Belangrijk voor een D’Apollito is niet alleen de opstelling van de units maar ook een absolute fasereinheid van het toegepaste scheidingsfilter. Het filter dat Gerhard ontwierp heeft een steilheid van 12 dB/octaaf, wat oploopt tot uiteindelijk 24 dB/octaaf, wat deels elektrisch en deels akoestisch wordt bewerkstelligd. Om de overgang tussen de bas en de tweeter zonder dip te laten verlopen is in de Sonics luidsprekers een DC module opgenomen in het filter. Het filter is ontworpen aan de hand van computersimulaties en houdt rekening met de vorm van de kast, de licht naar achter neigende baffle, de afstand van woofers tot de grond en de onderlinge afstand tussen de units.

De toegepaste Seas Prestige tweeter heeft een dome die twee werelden combineert. De rolrand van de dome is een brede textielrand met in het midden een 22 mm doorsnede aluminium-magnesium membraan. Door het toepassen van een textielrand neemt het rendement van de tweeter toe, dempt de rand het metalen membraan en kan de scheidingsfrequentie omlaag worden gebracht. Het membraan zelf is stijf en licht en werkt zonder opbreken tot ver boven de gehoorgrens van de mens. In de luchtspleet van de tweeter bevindt zich een dunne ferrofluid, dun genoeg om geen negatieve invloed te hebben op detailweergave, met behoud van betere koeling en daardoor meer lineair. De twee Seas Prestige 15 cm woofers hebben een aluminium conus die gedempt is met een keramische laag. De conus kan daarmee heel licht en toch stijf zijn. Opbreekverschijnselen ontstaan pas boven de 8 kHz, ver buiten het frequentiebereik waar de woofer in werkt. Eventuele resonanties onder de 8 kHz worden gedempt in het scheidingsfilter. Met analyzers is de plaats bepaald van de magneet, de spreekspoel en de spider om te komen tot een groot oplossend vermogen. Voor het bewaren van de fase en voor koeling is in het hart van de conus een faseplug gemonteerd.

De vorm van de Aguilla is bijzonder te noemen. De kast loopt van onder naar boven licht taps toe zodat er geen parallelle wanden zijn. De baffle is licht naar achter hellend gericht op de luisteraar. Van boven gezien lopen de zijwanden naar binnen in een vlindervorm. Volgens Gerhard maakt dat de wanden extra stijf en kunnen ze een veel grotere druk weerstaan. In overeenstemming met de vorm van een stuwdam. Indien u bedenkt dat in een luidsprekerbehuizing een geluiddruk kan heersen van 140 dB dan snapt u dat wanden al snel de neiging hebben tot meetrillen. Een bijna altijd ongewenst effect dat kleuring veroorzaakt. Het enige dat we willen dat beweegt is de conus. In de kast is weinig demping toegepast. Hij bestaat intern uit twee compartimenten waarbij het bovenste deel met braces extra stijf is gemaakt. Aan de achterzijde van de kast is een grote reflexpoort te vinden en een opening om de voet te vullen met zand of loodkorrels. Een enkele WBT aansluiting staat ter beschikking. De vlindervorm ben ik al eens tegengekomen bij een andere fabrikant en heeft volgens diens zeggen een gunstige invloed op de akoestische en natuurlijke demping in de kast. Sonics heeft het daar zelf niet over.

Sonics geeft als gevoeligheid een waarde voor de Aguilla van 86 dB/1m/1 Watt aan 8 Ohm nominaal. De systeem impedantie is laag met zijn 4 Ohm. Het frequentiegebied wordt gespecificeerd als 45 Hz tot 33 kHz binnen -3 dB en 100 Hz tot 30 KHz +/- 2 dB. De scheidingsfrequentie ligt op 2,3 kHz. De belastbaarheid voor zover van enig belang is 170 Watt. De afmeting gemeten aan de onderzijde van de Aguilla is 200 x 300 x 880 mm (B x D x H), aan de bovenzijde 170/190 x 200 mm (B x D) en hij weegt 17 kilo per stuk.

Geheel in de traditie van Joachim Gerhard is de afwerking op hoog niveau dat verwacht mag worden van een set luidsprekers in de prijsklasse van 3600 euro per paar. Losse doekjes worden meegeleverd die bevestigd kunnen worden op de boutjes waar de woofer mee vast zit. Zonder doekje geen ontsierende gaatjes.


Randapparatuur keuze

Om de Sonics Aguilla goed aan te sturen is enig vermogen wel gewenst. Mijn 300B-S single ended versterker met alleen een 8 Ohm tab van 2 x 20 Watt maakte de 4 Ohm Aguilla zompig en duf. Om die reden koos ik in eerste instantie voor een Cambridge Audio Azur 740A transistor versterker met bijbehorende 740C cd speler. Een Piccolo interlink van Crystal Cable volstond. De Cambridge opstelling speelt met standaard meegeleverde netsnoeren en Supra Classic 2 x 4 mm2 ls-kabels. Later toen ik de Cambridge had ingeleverd kwam een buizen push-pull PrimaLuna PL2 met 4 Ohm tab goed van pas. Waarop aangesloten een Marantz loopwerk met Musical Fidelity X-Dac V3. De tweede bron is een V.Y.G.E.R. Baltic M platenspeler met 12” SME arm waarin een Goldring Eroica MC element is gemonteerd. Daarachter een Van Medevoort phono versterker. Bekabeling is deels van Chord Company en deels van Crystal Cable. De stroomvoorziening bestaat uit een SEEC netfilter en Supra LoRad kabels met idem verdeelblok. De opstelling van de Aguilla is ongeveer 1,05 meter van de achterwand en 55 cm van de zijwanden gemeten op het hart van de baffle. Licht ingedraaid ontstaat het grootste stereobeeld met behoud van heel veel diepte. Altijd draait in deze ruimte een set Dali Ikon 2 luidsprekers op Target Stands, terwijl een set Dali Mentor 1 net het veld heeft geruimd.

EDITORS' CHOICE

  • Review
    Review Dali Phantom S-280: high-end in de muur
    Review
    lees meer »
  • Achtergrond
    DIRAC: wat is het en wat maakt deze software zo goed
    Achtergrond
    lees meer »
  • Review
    OPPO Sonica DAC
    Review
    lees meer »